ری تریسینگ روی ایکسباکس سری اس؛ ارزانترین کنسول بازار توانایی اجرای آن را دارد؟
ایکسباکس سری اس (Xbox Series S) یکی از محبوبترین کنسولهای بازار است. این کنسول با قیمت بسیار خوب و قابلیتهای زیاد توانسته طرفداران بسیار زیادی بدست بیاورد. از طرفی یک کنسول نسل ۹ است. به همین دلیل شما با یک قیمت بسیار مناسب میتوانید نسل ۹ را به راحتی تجربه کرده و عناوین این نسل را روی آن اجرا کنید.
بحث اینجاست که روی برگه، ایکسباکس سری اس شباهتهای بسیار زیادی به برادر بزرگتر خود یعنی سری ایکس دارد. به این معنا که سخت افزار این دستگاه مثل رم، حافظه، پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی همه بر اساس سری ایکس هستند. پس توانایی اجرای بازیهای مختلف را با استفاده از ری تریسینگ دارد. مخصوصاً اینکه تمامی پردازندههای گرافیکی برپایهی تکنولوژی RDNA 2 توانایی این کار را دارند.
در بحث عملی ماجرا متفاوت است. ایکس باکس سری اس دارای یک پردازنده گرافیکی با قدرت ۴ ترافلاپس بوده و نزدیک به ۱۰ گیگابایت حافظه رم دارد. این باعث میشود که در اجرای افکتهای ری تریسینگ چندان خوب عمل نکند. اکثر بازیهای جدید نیز سیستم ری تریسینگ را روی سری اس نداشته و تنها روی کنسولهای سری ایکس و پلیاستیشن ۵ این قابلیت را دارند.
بازیهای با قابلیت ری تریسینگ برای سری اس بسیار نایاب هستند. حتی با وجود اینکه حدود ۲ سال از عرضه این کنسول میگذرد، بازهم تعداد آنها انگشت شمار است. به طور کلی حدود ۱۵ بازی با قابلیت اجرای ری تریسینگ روی سری اس وجود دارند. البته امکان دارد که بیشتر باشند ولی چندان شناخته شده نباشند. با وجود اینکه تنوع بازیهای ری تریسینگ روی سریاس زیاد نیستند، به این شکل نیست که عملاً این قابلیت روی کنسول سری اس وجود نداشته باشد. برای مثال ۳ بازی به بهترین نحو این کار را انجام داده و ری تریسینگ را بسیار زیبا روی سری اس اجرا میکنند.
مثالهای ری تریسینگ روی سری اس
مثال اصلی این ماجرا مترو اگزودوس (Metro Exodus) نسخه Enhanced Edition است. تکنولوژی استفاده شده در این بازی RTGI یا Ray Tracing Global Illumination بوده و به بهترین نحو از تمام توان سری اس استفاده میکند. صحنهها بسیار زیبای طراحی شده و سایهها نیز بسیار واقعی بوده که حس بسیار حقیقی و خوبی را در دنیای بازی به کاربر منتقل میکنند. چیزی که بسیار توجه افراد را جلب میکند، ثبات نورپردازی در این بازی است. این باعث میشود تا یک قدم بالاتر از عناوینی باشد که نورپردازی را از پیش برنامهریزی میکنند.
موارد متحرک مثل کرکترها نیز بسیار خوب طراحی شدهاند. نورپردازی این موارد بسیار دقیق بوده و خیلی واقعی هستند. زمانی که شما این بازی را با دستگاههای نسل قبلی مقایسه کنید، پیشرفت این کنسول بسیار مشخص است. مترو اگزودوس از سیستم نورپردازی در لحظه (Real Time) روی کنسولهای نسل قبل هم استفاده میکرد. با این حال توانایی کنسولهای نسل پیشین چندان زیاد نبود و عملکردی در حد GI داشت.
سیستم RTGI تفاوت بسیار زیادی با نسخه قبلی داشته و ظاهر بازی را به طور کامل تغییر میدهد. همینطور اینکه نرخ فریم بازی روی ۶۰ بوده و رزولوشن آن نیز تغییر زیادی نکرده است. به همین دلیل این موارد باعث شدند تا عملکرد سری اس روی مترو بسیار تحسین برانگیز باشد.
کمبودهای بازی هم چندان زیاد نیستند که توجه شما را جلب کنند. اگر خیلی دقت کنید در برخی از مناطق بسیار تاریک نویز را مشاهده میکنید. سیستم RTGI به بهترین نحو برای سیستمهای کم قدرت کارکرده و شما نیاز به رزولوشن زیاد برای یک تجربه خوب ندارید. به همین دلیل تصاویر روی کنسول سری ایکس نیز چندان بهتر نیستند. با وجود اینکه سیستم RTGI این کنسول چندین برابر رزولوشن بالاتری از سری اس دارد. با این حال مقدار کمی از نویز بازی کم شده و اجسام واقعیتر به نظر میرسند.
دسته دوم عناوین با ری تریسینگ روی کنسول سری اس
دسته دوم از عناوین انتخاب شده برای آزمایش، بازیهای شرکت کپکام هستند. به این معنا که بازسازیهای رزیدنت اویل ۲ و ۳ به همراه رزیدنت اویلهای ۷ و ۸ مورد بررسی قرار گرفتند. همگی نیز از سیستم مشابهی برای ری تریسینگ استفاده میکنند. موتور انیمیشن آنها نیز یکسان است. این عناوین در اصل بازتاب با ریتریسینگ را ارائه داده ولی به میزان محدودی از RTGI استفاده میکنند. به همین دلیل ری تریسینگ مشکلات نورپردازی پیش طراحی شده را حل کرده و روی عملکرد نیز اثر زیادی ندارد.
کیفیت بازتابها بر اساس شرایط مختلف، متفاوت است. برای مثال در محیطهای بیرونی میتواند عملکرد بدتری نسبت به تکنیکهای دیگر داشته باشد. تکنیک رزیدنت اویل در فضاهای داخلی عملکرد بسیار خوبی دارد. جایی که اکثر بازی نیز در آن جریان دارد. بازیهای سوم شخص رزیدنت اویل استفاده بهتری از ری تریسینگ میکنند. مخصوصاً اینکه محیطهای این عناوین گستردهتر بوده و فضای بیشتری وجود دارد. در زمینه رزولوشن این عناوین عملکرد خوبی نداشته و نویز زیادی در عناوین وجود دارد.
سیستم نورپردازی از پیشتعیین شده محیط، عملکرد خوبی در زمینه دقت نورپردازی بازی دارد. بسیاری از مشکلات آن نیز در طول این مدت برطرف شده است و در بسیاری از مواقع نورپردازی بسیار واقعیتر شده است. این موضوع روی وسایل کوچک بسیار مشخص است. اکثراً در عناوین مختلف به این موارد توجه کمی میشود ولی در رزیدنت اویل سایههای این موارد نیز بهبود زیادی داشته است. به همین دلیل نورپردازی کلی بازی عملکرد خوبی دارد، حال استفاده ری تریسینگ در برخی موارد نیز این ماجرا را بهتر میکند.
سری اس به خوبی ری تریسینگ را در این عناوین اجرا میکند. اگر با سری ایکس مقایسه کنیم از لحاظ رزولوشن چندان کاهشی نداشته و تجربه خوبی را به کاربر ارائه میدهد. تنها مشکل اصلی اینجاست که از لحاظ عملکردی آسیب زیادی به بازی میزند. به همین دلیل استفاده از ری تریسینگ را در این عناوین نمیتوان پیشنهاد کرد. این در صورتی است که در کنسولهای دیگر این موضوع صدق نمیکند.
دسته سوم عناوین مورد آزمایش برای ری تریسینگ روی سری اس
دسته سوم بازیهای مورد آزمایش، عناوینی هستند که از موتور آنریل انجین ۴ استفاده میکنند. به طور کلی استفاده از ری تریسینگ در آنریل انجین ۴ راحت است، با این حال ما شاهد عناوین کمی با این قابلیت روی کنسولها هستیم. یکی از بازیهای مورد آزمایش هلبلید: فداکاری سنوآ (Hellblade: Senua’s Sacrifice) بود. این بازی در سال ۲۰۲۱ یک به روزرسانی با ری تریسینگ گرفت و باعث شد که استفاده از این قابلیت روی سری اس بیشتر گسترش پیدا کند. ری تریسینگ نیز در این بازی بسیار خوب طراحی شده و جزئیات به شدت زیادی دارد.
مشکل اصلی هلبلید استفاده بیش از حد از مه و نورپردازی حجمی است. اینطور که به نظر میرسد این دو مورد نیز از سیستم تخمینی BVH هم استفاده نکرده و افکتهای ری تریسینگ را در لحظه پردازش میکند. به همین دلیل بازتابهای فضایی و صفحهای بسیار عملکرد بهتری دارد. سری ایکس نیز دارای این مشکل بوده و باعث شده که نتیجه استفاده از ری تریسینگ ترکیبی باشد. بحث اینجاست که استفاده از نورپردازی از پیش طراحی شده در بیشتر مواقع عملکرد مشابه یا بهتر دارد.
یکی دیگر از عناوینی که عملکرد ناامید کنندهای دارد بازی Deliver Us The Moon است. این بازی در دسته عناوین مستقل است. همینطور اینکه در سبک فضایی و پازلی بوده و از سیستم نورپردازی ری تریسینگ در سایهها استفاده میکند. این بازی نیز از سیستم ترکیبی استفاده میکند. به این معنا که سایههای ری تریسینگ و سایههای از پیش طراحی شده کنار هم قرار گرفتهاند.
آیا ری تریسینگ روی سری اس جواب میدهد؟
پس ما تا اینجا اثبات کردیم که ری تریسینگ روی سری اس کار میدهد. با این حال مشکلات خود را دارد. اینکه ما ببینیم یک پردازنده گرافیکی ۴ ترافلاپسی تا این حد عملکرد خوبی دارد، واقعاً تحسین برانگیز است. ری تریسینگ به طور کلی یک کار بسیار سنگین است. این موضوع روی سخت افزارهای محدود مثل سری اس نیز بسیار مشخص است. مشکل اصلی سیستم کمبود رم است. با حدود ۱۰ گیگابایت رم که ۸ گیگابایت آن در دسترس سازندگان است، این افراد نمیتوانند از ساختارهای سنگین استفاده کنند.
سیستم BVH فضای بسیار زیادی را در مموری اشغال میکند. این مورد درباره سری اس به شدت اهمیت دارد. به طور کلی استفاده از ری تریسینگ روی این کنسول شدنی است ولی نیاز به کار بسیار زیادی دارد. در اصل سازندگان باید تلاش زیادی بکنند تا ری تریسینگ عملکرد بسیار بهینهای داشته باشد.
به همین دلیل عناوین بسیار کمی وجود دارند که سیستم ری تریسینگ را روی کنسول سری اس داشته باشند. عناوینی مثل کنترل، سایبرپانک ۲۰۷۷ و موارد دیگر همگی این سیستم را روی کنسول سری اس نداشتند. با این حال ری تریسینگ را در کنسولهای سری ایکس و پلیاستیشن ۵ داشتند. پس سیستم ری تریسینگ روی کنسول کوچک مایکروسافت یک مورد بسیار نادر است.
عناوینی که سیستم ری تریسینگ را دارند نیز چندان موفق نیستند. به دلیل اینکه تجربه بازی بدون ری تریسینگ بسیار بهتر از تجربه با استفاده از آن است. یکی از موارد بسیار شایع این است که در صورت استفاده از ری تریسینگ شما به ۳۰ فریم بر ثانیه محدود خواهید شد. این در صورتی است که بدون آن نرخ فریم بازی ۶۰ خواهد بود. عناوین رزیدنت اویل از موارد بسیار شاخص در این زمینه هستند. البته در این زمینه نیز استثنا مثل فورتنایت و مترو وجود دارند.
این موضوع امکان دارد که در آینده تغییر کند. بعضی از تکنیکهای ری تریسینگ عملکرد خوبی داشته ولی نیاز به کار بسیار زیادی دارند. برای مثال سیستم RTGI نیاز به کار بسیار زیادی دارد ولی عملکرد بسیار خوبی روی سیستمهای نسبتاً ضعیف دارد. استفاده از سیستمهای SSR یا SSAO با وجود عملکرد بهتر آسیب زیادی به رزولوشن و کیفیت بصری بازی دارند. به همین دلیل بهتر است که از آنها استفاده نشود.
نتیجه کلی این است که سری اس توانایی اجرای ری تریسینگ را دارد. با این حال عملکرد خوبی در این زمینه نداشته، آن هم به دلیل پردازنده گرافیکی ضعیفتر، مموری کمتر و پهنای باند مموری محدودتر است. با این حال این مشکلات را تا حدی میتوان با نرم افزار برطرف کرد. مخصوصاً اینکه دموی آنریل انجین ۵ عملکرد خوبی داشته و نشان میدهد که این موتور توانایی استفاده از ری تریسینگ روی این کنسول را دارد. امکان دارد که تمام عناوینی که دارای موتور آنریل انجین ۵ هستند از این قابلیت استفاده نکنند ولی امیدی وجود دارد که در آینده این موضوع تغییر کند.