اخبار کنسولها و سخت افزار مربوط به آنها

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63
بله می دونم روزش رو می خوام بدونم یکی گفته 19 آبان میاد خاستم ببینم درسته.
"
PS5 اسلیم در نوامبر 2023 عرضه می شود. سونی هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه ارائه نکرده است، اما احتمالاً با رویدادهای مختلف فروش فصل تعطیلات مطابقت خواهد داشت. "
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

به‌زودی یکپارچگی کنسول‌های پلی‌استیشن با توییتر از بین خواهد رفت​


ps_twitter-1.jpg
از زمانی که ایلان ماسک (Elon Musk) شرکت توییتر را خریداری کرد، این شبکه اجتماعی روند خوبی نداشته است. از خارج شدن بسیاری از کارمندان این شرکت گرفته تا روند کاری و تغییر نام توییتر به ایکس (X) همگی باعث شدند این شبکه اجتماعی محبوبیت خود را رفته‌رفته از دست بدهد.

این روند پسرفت توییتر به حدی ادامه پیدا کرده که سونی نیز وارد ماجرا شده است. توییتر چندین سال است که به طور پیشفرض در کنسول‌های پلی‌استیشن وجود داشته و کاربران می‌توانستند به راحتی و به صورت مستقیم کلیپ‌هایی از بازی‌های خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند. حال سونی پس از چندین سال تصمیم گرفته تا توییتر را روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ۵ به طور کامل غیر فعال بکند.

سونی در پست جدید خود نوشت که از تاریخ ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) ادغام این شبکه اجتماعی با کنسول‌های سونی از بین خواهد رفت. در نتیجه کاربران دیگر نمی‌توانند به طور مستقیم از کنسول‌های پلی‌استیشن خود محتوای جدیدی را روی این پلتفرم به اشتراک گذاشته و همینطور اینکه نمی‌توانند اکانت خود را به اکانت توییتر یا همان ایکس متصل کنند.

عدم پشتیبانی از شبکه اجتماعی ایکس چیز جدیدی در دنیای گیمینگ نیست. از زمانی که این شبکه اجتماعی به ایکس تبدیل شده با چندین شرکت مختلف قطع ارتباط کرده است. برای مثال چند ماه پیش بود که مایکروسافت اعلام کرد کاربران نمی‌توانند از کنسول یا ویندوز محتوای خاصی را به طور مستقیم بر این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند. بلیزارد نیز اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی بود که به طور رسمی اعلام کرد ادغام شبکه اجتماعی ایکس و بازی دنیای وارکرفت (World of Warcraft) به طور کامل از بین خواهد رفت.

F8GfJljXIAATLU7-1024x576.jpg
دلیل این قطع همکاری به طور رسمی ذکر نشده ولی به احتمال زیاد به دلیل قوانین جدید ایکس است. مانند اتفاقی که برای بلیزارد و مایکروسافت افتاد، سیاست‌های جدید ایکس به شکلی است که استفاده از آن را برای شرکت‌های مختلف به صرفه نمی‌کند. به این شکل که در گذشته در اختیار داشتن دسترسی به این پلتفرم به صورت رایگان بود. حال طبق چیزی که اعلام شده دسترسی به توییتر برای کاربران مختلف، هزینه‌های متفاوت هم خواهد داشت. در نتیجه شرکت‌ها باید حدوداً ماهانه ۴۲ هزار دلار باید به ایکس پرداخت کنند تا از قابلیت‌های آن در دستگاه‌های خود استفاده کنند.

این روند تجاری و هزینه‌های جدید چیز خاصی برای شرکت‌های بزرگ گیمینگ نیستند ولی بسیار عجیب هستند. در نتیجه باعث شده تا این شرکت‌ها بسیار از تصمیم ماسک عصبانی شده و پشتیبانی از برنامه ایکس را محدود کنند. این روند تجاری جدید شبکه اجتماعی توییتر یا ایکس باعث شده که کاربران هم چندان از آن راضی نباشند.

چندی پیش شرکت ایکس اعلام کرد که از نسخه ۱.۱ خارج شده و وارد نسخه ۲ خواهد شد. نسخه ۲ نیز تغییرات بسیار زیادی خواهد داشت و به احتمال زیاد استفاده از ایکس را برای کاربران دشوارتر خواهد کرد. سال گذشته بود که پس از بدست گرفتن این شرکت توسط ایلان ماسک، توییتر در زمینه شماره‌های موبایل به مشکل برخورد و کاربران بسیار زیادی را از دست داد. در نتیجه با توجه به روند پیشرفت این شرکت سونی نیز تصمیم گرفته تا به جای وارد شدن در بازی ایکس، از آن خارج شده و به پیشرفت و روند توییتر یا ایکس اهمیت چندانی ندهد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: DM.JAGUAR

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

همه‌ی دارندگان PS5 شش ماه اشتراک رایگان Apple Music دریافت می‌کنند​


AppleMusic_PS5.jpg
کنسول پلی‌استیشن ۵ یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های حال حاضر گیمینگ است و شرکت سازنده نیز قصد دارد این موفقیت همچنان ادامه داشته باشد. در نتیجه سونی تصمیم گرفته تا با اپل همکاری کرده و به کاربران یک اشتراک اپل میوزیک (Apple Music) رایگان بدهد تا کاربران گوشی‌های اپل بیشتر به سمت خرید کنسول نسل نهمی سونی ترغیب شوند.

طبق چیزی که اعلام شده، افرادی این اشتراک رایگان را دریافت خواهند کرد که تا به حال اشتراک اپل میوزیک نداشته باشند یا اینکه پس از مدت طولانی به سمت آن بازگشته باشند. همینطور اینکه این اشتراک رایگان تا ۶ ماه مدت خواهد داشت که با توجه به قیمت این اشتراک، یک پیشنهاد بسیار به صرفه است.

لازمه دریافت این اشتراک، دانلود برنامه اپل موزیک روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ است و کاربر باید در آن وارد شود. پس از ساختن اکانت و وارد کردن آن در کنسول، کاربران جدید یک اشتراک ۶ ماهه دریافت خواهند کرد. نکته اینجاست که پس از اتمام این اشتراک کاربران باید برای تمدید آن هزینه پرداخت کرده و این هزینه برای منطقه آمریکا ۱۱ دلار در ماه است.

apple_music_ps5_2-1024x576.jpg
نکته جالب اینجاست که این اشتراک ۶ ماهه محدود به کنسول پلی‌استیشن ۵ نیست. در اصل با دریافت این اشتراک ۶ ماهه کاربران می‌توانند از آن در تمامی دستگاه‌هایی که از اپل موزیک پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنند. در نتیجه شما می‌توانید به راحتی از اپل موزیک خود در دستگاه آیفون، مکبوک، آیپد و حتی ویندوز استفاده کنید و از گوش دادن به آهنگ‌های مختلف لذت ببرید.

این اولین بار نیست که اپل و سونی در زمینه فروش اشتراک با یکدیگر همکاری می‌کنند. در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی بود که سونی با اپل در زمینه فروش اشتراک اپل تی وی (Apple TV) همکاری کرد. در آن زمان کنسول پلی‌استیشن ۵ به تازگی عرضه شده بود و خرید یک اشتراک اپل تی وی می‌توانسد به راحتی این کنسول را به یک دستگاه مولتی مدیا تبدیل کند.

حال با ارائه این اشتراک کاربران می‌توانند به راحتی از گوش دادن به آهنگ‌های مختلف در کنسول پلی‌استیشن ۵ خود لذت ببرند و از طرفی این اشتراک را در دستگاه‌های مختلف داشته باشند. این همکاری برای هر دو شرکت درگیر نیز سود زیادی خواهد داشت. با ارائه این اشتراک، تعداد کاربران اپل میوزیک اپل به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و از طرفی بسیاری از افراد نیز به سمت خرید کنسول‌های سونی ترغیب خواهند شد.

در اصل دلیل اصلی خرید یک کنسول بازی قطعاً اشتراک موسیقی نیست ولی می‌تواند حس خوبی را به افرادی که این کنسول را خریداری کرده‌اند القا کند. همینطور اینکه با عرضه مدل جدید کنسول پلی‌استیشن ۵ یعنی پلی‌استیشن ۵ اسلیم همکاری سونی و اپل می‌تواند سیاست بسیار خوبی برای افزایش فروش این کنسول باشد.
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

باندل جدید ایکس‌باکس سری ایکس یک کنترلر شکلاتی خوراکی دارد!​


F-0YU_LWAAE-7ZU-1.jpg
اندل (Bundle) یا بسته‌های خاص چندین سال است که در دنیای گیمینگ حضور دارند. این موارد اکثراً برای تبلیغات طراحی شده و یک نسخه خاص از کنسول هستند. باندل معمولاً قیمت بیشتری از کنسول عادی داشته و طراحی بسیار خاصی دارد اما از لحاظ عملکردی هیچ تفاوتی با کنسول اصلی ندارد.

در زمینه طراحی باندل‌های مختلف سونی و مایکروسافت هر دو عملکرد خوبی داشتند ولی مایکروسافت همیشه یک سطح بالاتری نسبت به سونی داشت. به این شکل که ما شاهد باندل‌های بسیار زیبا و خاص از کنسول‌های این شرکت بودیم و حال مایکروسافت تصمیم گرفته سطح کار خود را بالاتر هم ببرد.

باندل جدید کنسول ایکس‌باکس برای تبلیغ فیلم وانکا (Wanka) که یک داستان پیش زمینه از فیلم مشهور چارلی و کارخانه شکلات (Charlie and the Chocolate Factory) است، طراحی شده است. در نتیجه مایکروسافت برای ساخت این باندل با شرکت برادران وارنر همکاری کرده و یک باندل بسیار خاص طراحی کرده است. در کل این باندل باعث شده که کنسول ظاهر بسیار خاصی داشته باشد اما یک نکته بسیار جذاب دارد.


Console-and-Stand-Final-fc286a9ccab75968dda1-1024x576.jpg

در این باندل یک دسته وجود دارد که ظاهر معمولی ندارد. به دلیل اینکه این دسته به طور کامل از شکلات ساخته شده و با یک پوشش طلایی بسته شده است. در نتیجه کاربران می‌توانند در صورت تمایل این کنترلر را بخورند! طراحی این کنترلر به طور کامل به فیلم اشاره داشته و بودن این کنترلر خوراکی بسیار عجیب است.

برای دریافت این دسته شکلاتی شما باید وارد توییتر (ایکس) شده و ایکس‌باکس را دنبال کنید. سپس پست مرتبط با آن را ریتوییت کرده و در یک قرعه کشی وارد شوید. در نتیجه این کنترلر خوراکی قرار نیست در دست همه افراد قرار بگیرد. همینطور اینکه در کنار آن امکان دارد که شما برنده یک باندل کامل یا موارد دیگر در این قرعه کشی بشوید.

در این چند سال اخیر ما شاهد همکاری‌های زیادی میان فیلم‌های بزرگ و کنسول‌ها بودیم. می‌توان گفت که این همکاری‌ها کمتر روی سونی تأثیر گذاشته و ما شاهد باندل‌های خاصی به این شکل برای کنسول پلی‌استیشن ۵ نیستیم. این در صورتی است که کنسول‌های ایکس‌باکس چندین باندل مختلف داشته و طرفداران یک فیلم یا محتوای خاص می‌توانند به راحتی آن را دریافت کنند.

ساخت باندل در اصل روی فروش یک کنسول مؤثر است. در نتیجه با توجه به فروش بسیار خوب سونی و نینتندو این دو شرکت تمایل چندانی به طراحی چنین مواردی ندارند. در زمینه ساخت باندل مایکروسافت بسیار بهتر عمل کرده و با ذهن باز پیش می‌رود تا فروش کنسول‌های خود را بهتر کند. مشکل اینجاست که فروش کنسول فقط با ساخت باندل پیشرفت نمی‌کند و این شرکت باید روی استراتژی خود بیشتر تمرکز کند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: DM.JAGUAR

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

فروش ایکس‌باکس سری ایکس و اس در اروپا با کاهش شدیدی مواجه شده است​



XboxSeries-X-and-S.jpg
بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت در جنگ کنسولی نسل نهم تاکنون شکست خورده است، اما مقیاس فروپاشی ایکس‌باکس به ویژه در اروپا بسیار شدید به نظر می‌رسد.

طبق جدیدترین آمارهای منتشر شده، پلی‌استیشن ۵ با افزایش فروش فوق‌العاده ۱۴۳ درصدی نسبت به اکتبر سال گذشته، به راحتی پرفروش‌ترین کنسول در اروپا است. در این میان نینتندو سوییچ با قدمتی نزدیک به هفت سال، علی‌رغم کاهش ۲۰ درصدی در فروش خود نسبت به سال گذشته، در جایگاه دوم قرار دارد. در نهایت ایکس‌باکس سری ایکس و اس با کاهش فروش ۵۲ درصدی رو‌به‌رو شده‌اند.

همچنین فروش پلی‌استیشن در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر ۱۱ درصد و فروش سوییچ ۱۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که فروش ایکس‌باکس با اینکه انحصاری بزرگ آن یعنی استارفیلد در ماه سپتامبر سال جاری عرضه شد، حدودا ۲۰ درصد کاهش یافته است. از طرفی بازی‌های اسپایدرمن ۲ و سوپر ماریو واندر در اکتبر منتشر شده و رکوردهای فروش مختلفی را شکستند.

starfield-cover-image-xbox-1024x576.jpg
بنابراین چرا ایکس‌باکس سری ایکس و اس همچنان در اروپا با مشکل مواجه هستند؟ چه چیزی باعث چنین سقوط چشمگیری در زمینه‌ی فروش این کنسول‌ها شده است؟ تعدادی پاسخ در این زمینه وجود دارد. کریس درینگ (Chris Dring)، یکی از مدیران رسانه‌ی Gamesindustry برای پیگیری این موضوع، تصویری تلخ از ثروت ایکس‌باکس در سراسر اروپا ترسیم کرد. او گفت:

عدم عرضه کامل کنسول‌های موجود در سال گذشته، این ارقام را کمی تغییر می‌دهد. شایان ذکر است که کشورهای منطقه‌ی اروپا هرگز برای ایکس‌باکس عالی نبوده‌اند. آن‌ها در ماه فوریه اعلام کردند که تنها ۲۰ درصد از بازار را در مقابل سهم ۸۰ درصدی پلی‎‌استیشن در اختیار دارند. با این حال، حتی در بریتانیا که بازاری است که ایکس‌باکس در آن بسیار رقابتی‌تر است، مایکروسافت سال سختی را تجربه کرده است چرا که فروش ایکس‌باکس سری ایکس و اس نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است. واقعیت این است که این کنسول رشد بسیار کمی دارد که در این میان موفقیت یا عدم موفقیت در یک نسل برای دارنده‌ی پلتفرم، عنصر بسیار مهمی است.
یکی از مسائلی که اغلب توسط گیمرها به آن اشاره می‌شود، عدم وجود انحصاری‌هایی جذاب برای ایکس‌باکس است. در حالی که استارفیلد در ماه سپتامبر عرضه شد و در کمتر از سه هفته به ۱۰ میلیون بازیکن رسید، به نظر نمی‌رسد که این اثر نقش‌آفرینی علمی تخیلی عظیم بتسدا تاثیر خاصی در فروش کنسول‌ها داشته باشد. همچنین طبق اعتراف خود مایکروسافت، این شرکت به اندازه‌ی کافی در ساخت آثار انحصاری خوب عمل نکرده است. هیلو اینفینیت که با یک سال تاخیر در نوامبر ۲۰۲۱ عرضه شد، ناامیدکننده بود و در این میان اثری مانند ردفال یک فاجعه بود که هنوز در تلاش برای بهبودی است. بازی‌هایی در مقیاس کوچک‌تر، مانند Hi-Fi Rush از استودیوی تانگو گیم‌ورکس Tango Gameworks و بازی Pentiment از آبسیدین (Obsidian)، مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند اما آثاری نبودند که باعث ترغیب بازیکنان زیادی برای خرید کنسول‌های ایکس‌باکس شوند.

hifi_rush03-1-1024x578.jpg
درینگ در ادامه افزود:

فقدان انحصاری‌های بزرگ اغلب دلیل این اتفاق (کاهش فروش) است و برخی از بازی‌های بزرگ مانند هیلو اینفینیت نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. در این میان فشارهای غیرمنطقی زیادی بر استارفیلد وارد شد و هرچند موفقیت نسبی آن باعث بهبود فروش کنسول‌ها شد، اما این بهبود چندان ادامه پیدا نکرد.
گفتنی است که گیم‌پس یک مورد خوب برای گیمرها در نظر گرفته می‌شود، اما تاثیر آشکاری بر فروش بازی‌های ایکس‌باکس و حتی فروش کنسول‌ها دارد. بتسدا در روز عرضه‌ی استارفیلد روی ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی، آن را روی گیم پس نیز قرار داد. به نظر می‌رسد این استراتژی که در تضاد مستقیم با اصرار سونی برای عرضه‌ی نسخه‌های کامپیوتر انحصاری‌های خود سال‌ها پس از عرضه‌ی آن‌ها روی پلی‌استیشن است، توانایی مایکروسافت برای تغییر فروش سخت‌افزار خود را محدود می‌کند.

در واقع به نظر می‌رسد که ایکس‌باکس سری ایکس و اس که تنها سه سال از عمرشان می‌گذرد، مشکل بزرگی برای فیل اسپنسر و تیم رهبری ایکس‌باکس است. پس از خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد، به نظر می‌رسد که به طور خاص گیم پس به یک سرویس اشتراکی جذاب‌تر تبدیل شود اما مدتی طول می‌کشد تا این ناشر غول پیکر خود را با مایکروسافت به طور کامل ادغام کند و مدیران اجرایی شرکت ذکر شده اعلام کرده‌اند که بازی‌هایی مانند دیابلو ۴ و مدرن وارفر ۳ تا سال ۲۰۲۴ به گیم پس نخواهند آمد.

Modern-Warfare-3.jpg
در همین حال مایکروسافت در تلاش است تا بازی‌های انحصاری بیشتری را عرضه کند و گفته است از سال ۲۰۲۴ به‌ طور منظم‌تری این بازی‌ها را منتشر خواهد کرد. استودیوی سازنده‌ی فورتزا هورایزن یعنی استودیو پلی‌گراند در حال ساخت یک بازی Fable جدید و نینجا تئوری نیز در حال ساخت Hellblade 2 است. در این میان آبسیدین نیز در حال ساخت Aowed بوده و ریبوت Perfect Dark نیز در دست ساخت است. تعدادی بازی بتسدا نیز از جمله بازی ایندیانا جونز از توسعه‌دهنده‌ی ولفنشتاین نیز وجود دارد.

در حالی که عرضه‌ی این بازی‌ها ممکن است به افزایش فروش ایکس‌باکس کمک کند، درینگ معتقد است که مایکروسافت به تغییر تمرکز خود روی کنسول ادامه داده و انرژی بیشتری صرف پلتفرم رایانه‌های شخصی و موبایل می‌شود. خرید اکتیویژن بلیزارد به اندازه‌ای که به دلیل کال آو دیوتی و وارکرفت اهمیت دارد، به همان اندازه به دلیل ارزش بازی موبایلی کندی کراش مهم است. درینگ بیان کرد:

رایانه‌های شخصی و موبایل پلتفرم‌های غالب در سراسر اروپا هستند و راه موثرتری برای مایکروسافت برای دسترسی به بازیکنان در این بازارها خواهند بود. همچنین با خرید اکتیویژن بلیزارد، این شرکت اکنون به نوعی متفاوت، یکی از قدرتمندترین شرکت‌های بازی‌سازی اروپا است.
طبق اسناد فاش شده، مایکروسافت قصد دارد تا در سال ۲۰۲۴ به‌روزرسانی‌های میان‌نسلی را برای ایکس‌باکس سری ایکس و اس عرضه کند. کنسول ارتقا یافته‌ی سری ایکس با نام رمز Brooklin ظاهراً به صورت کاملا دیجیتالی عرضه خواهد شد. در این میان نسخه‌ی میان‌نسلی سری اس با اسم رمز Ellewood در دست ساخت است. اینکه آیا این کنسول‌های میان‌نسلی به عنوان ابزاری بسیار مورد نیاز برای ایکس‌باکس در نظر گرفته خواهند شد یا خیر فعلا مشخص نیست اما با در دست داشتن اکتیویژن بلیزارد، جاه‌طلبی‌های مایکروسافت به طور قابل توجهی بیشتر شده است.
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

فروش پلی‌استیشن ۵ سه برابر بیشتر از ایکس‌باکس سری بوده است​


Xbox-vs-PS5.jpg
طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده، به نظر می‌رسد که فروش پلی‌استیشن ۵ سه برابر ایکس‌باکس سری ایکس و اس در سال جاری بوده است.

سونی اخیراً اعلام کرده است که پلی‌استیشن ۵ اکنون بیش از ۵۰ میلیون دستگاه فروخته است و در مسیر رکوردشکنی فروش پلی‌استیشن ۴ قرار دارد. از طرفی ظاهراً سونی بهترین فروش خود در ماه نوامبر را برای کنسول‌های پلی‌استیشن با پلی‌استیشن ۵ ثبت کرده است که اکنون در چهارمین سال عمر خود است. سونی هدف بلندپروازانه‌ای را برای فروش ۲۵ میلیون کنسول پلی‌استیشن ۵ در سال مالی جاری منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۴ (۱۲ فروردین ۱۴۰۳) تعیین کرده که اگر بتواند به آن دست پیدا کند، بیشترین کنسولی خواهد بود که سونی تا به حال در یک سال مالی فروخته است.

با این حال آخرین اخبار منتشر شده نیز نشان می‌دهد که سونی هدف ۲۵ میلیونی را چندان آسان نمی‌داند. هرچند اریک لمپل (Eric Lempel)، معاون ارشد بازاریابی جهانی، فروش و عملیات‌های تجاری در سونی اینتراکتیو اینترتینمنت، امروز در گفت‌وگو با مطبوعات، از این موضوع ابراز اطمینان کرد. لمپل گفت:

با توجه به شتاب فروشی که در ماه نوامبر داشتیم و بسیاری از چیزهایی که در ماه دسامبر شاهد آن هستیم، به طور کلی احساس خوبی در مورد فروش داریم. ما هنوز سخت تلاش می‌کنیم و فکر می‌کنم فارغ از اینکه در کجا قرار می‌گیریم، یک سال همراه با رکوردشکنی خواهیم داشت.

ps5-1.jpg
در همین حال، لمپل همچنین گفته که پلی‌استیشن ۵ اکنون در مسیر فروش بیشتری از پلی‌استیشن ۴ است که از زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ تاکنون ۱۱۷ میلیون دستگاه فروخته است. در واقع به نظر می‌رسد که تقاضا برای اینک کنسول در حال حاضر قوی است و ادامه دارد. پلی‌استیشن ۵ در ۹ دسامبر جاری یعنی ۱۶۱ هفته پس از عرضه در نوامبر ۲۰۲۰، به ۵۰ میلیون فروش رسید. در این میان پلی‌استیشن ۴ تقریبا ۱۶۰ هفته پس از عرضه به ۵۰ میلیون فروش رسید.

در حالی که به نظر می‌رسد پلی‌استیشن ۵ در حال انجام تجارت قدرتمندی برای سونی است، مایکروسافت روزهای سخت‌تری را با ایکس‌باکس سپری می‌کند. فروش ایکس باکس در اروپا سقوط کرده است و مایکروسافت سال‌هاست که فروش کنسول‌های نسل نهمی خود را اعلام نکرده است. مدیران مایکروسافت تاکید کرده‌اند که فروش کنسول تصویر دقیقی از سلامت کلی کسب و کار ایکس‌باکس را که شامل رایانه‌های شخصی، موبایل، استریم و اشتراک گیم‌پس می‌شود، نشان نمی‌دهد.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که فروش پلی‌استیشن ۵ در سال جاری حدود ۶۵ درصد رشد داشته و به ۲۲.۵ میلیون دستگاه رسیده است، در حالی که فروش ایکس‌باکس سری ایکس و اس حدود ۱۵ درصد کاهش یافته و به ۷.۶ میلیون دستگاه رسیده است. این بدان معناست که پلی‌استیشن ۵ تقریباً سه برابر ایکس‌باکس سری فروخته است. در همین حال، کنسول نینتندو سوییچ تقریبا هفت ساله، شاهد کاهش ۱۸ درصدی و فروش به ۱۶.۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ بود. انتظار می‌رود که نینتندو کنسول نسل بعدی خود را در سال آینده عرضه کند.

XBOX_Playstation.jpg
مایکروسافت در سال جاری پس از خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد به قیمت چشمگیر ۶۹ میلیارد دلار، ثروت خود را در زمینه‌ی بازی تقویت کرد. این بدان معناست که آثاری مانند کال آو دیوتی، کندی کراش، ورلد آو وارکرفت و غیره اکنون در برند ایکس‌باکس جای می‌گیرند. انتظار می‌رود که مایکروسافت انتشار بازی‌های این شرکت در گیم پس را در سال ۲۰۲۴ آغاز کند و به نظر می‌رسد که بازی‌های سری تیراندازی اول‌شخص محبوب کال آو دیوتی در آینده در روز اول عرضه در این سرویس اشتراکی قرار گیرند. مایکروسافت همچنین در حال برنامه‌ریزی فروشگاه اختصاصی خود در تلاش برای مقابله با اپل و گوگل است.

این در حالی است که سونی همچنان از فروش انحصاری‌های تک‌نفره‌ی پلی‌استیشن ۵ خود لذت می‌برد که پس از کنسول روی رایانه‌های شخصی نیز عرضه می‌شوند. بازی اسپایدرمن ۲ با بیش از ۲.۵ میلیون فروش نسخه‌ی فیزیکی و دیجیتالی، بیشترین فروش برای یک بازی پلی‌استیشن را در یک دوره‌ی ۲۴ ساعته به نام خود ثبت کرد. هرچند به نظر می‌رسد که آثار سرویس محور آن پس از لغو پروژه‌ی چند نفره‌ی لست آو آس رو به کاهش است. در این میان سونی در نظر دارد تا در زمینه‌ی آثار موبایلی نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. اگرچه این شرکت هنوز جزئیاتی از تلاش‌های خود ارائه نکرده است.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: memolina

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

مانیتور در برابر تلویزیون برای کنسول بازی؛ کدام را بخریم؟​


TV-Vs-Monitor-gaming-1.jpg
اگر می‌خواهید برای کنسول بازی خود یک نمایشگر بخرید، احتمالا بین خرید تلویزیون یا مانیتور مردد شده‌اید. اما بین این دو، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ در این مطلب مانیتور و تلویزیون را برای کنسول‌های بازی مقایسه می‌کنیم.

رفرش‌ریت، زمان پاسخ‌دهی و لگ ورودی

در ادامه به ۴ مشخصه‌ی مهم می‌پردازیم که اگرچه تاثیر مستقیمی روی کیفیت تصویر ندارند، اما برای گیمرها بدون شک حائز اهمیت هستند.

  • رفرش‌ریت: این مشخصه که با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود، به زبان ساده تعداد دفعاتی که تصویر در نمایشگر به‌روز‌رسانی می‌شود را نشان می‌دهد. هرچقدر این عدد بالاتر باشد، گیمرها بیشتر استقبال می‌کنند و نسل جدید کنسول‌های بازی برای برخی بازی‌ها می‌توانند رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتزی را ارائه دهند.
  • رفرش‌ریت متغیر: این فناوری برای کنسول‌های جدید از طریق HDMI 2.1 ارائه می‌شود که مشابه فناوری‌های NVIDIA G-Sync و AMD FreeSync برای کامپیوترها است. این مشخصه، به نمایشگر اجازه می‌دهد رفرش‌ریت را با فریم‌ریت دریافتی از کنسول هماهنگ کند تا گیمر با پدیده‌ی screen tearing یا همان پارگی تصاویر روبرو نشود. گفتنی است ایکس‌باکس سری X و S در کنار این مشخصه، از AMD FreeSync هم پشتیبانی می‌کند ولی PS5 صرفا از رفرش‌ریت متغیر مبتنی بر HDMI 2.1 بهره می‌برد.
  • LFC: این مشخصه مخفف Low Framerate Compensation است که به زبان ساده وقتی فریم‌ریت دریافتی از کنسول به زیر حد رفرش‌ریت متغیر می‌رسد، تعداد فریم‌ها را افزایش می‌دهد تا با این کار محتوای به شکل روان‌تری نشان داده شود.
  • زمان پاسخ‌دهی: برای این مشخصه واحد میلی‌ثانیه استفاده می‌شود و نشان می‌دهد که پیکسل‌های نمایشگر برای تغییر رنگ خود به چه زمانی نیاز دارند. هرچقدر این عدد پایین‌تر باشد، بهتر است و اگر زمان پاسخ‌دهی نمایشگر بالاتر از حد انتظار باشد، با پدیده‌ی Ghosting روبرو می‌شوید که همان نشان دادن هاله یا شبحی از تصویر یک لحظه قبل در بازی است.
  • لگ ورودی: برای این مشخصه هم از واحد میلی‌ثانیه استفاده می‌شود و به شما می‌گوید که زمان بین ورودی کنترلر و عمل مربوطه که روی نمایشگر رخ می‌دهد، چقدر است. علاوه بر خود نمایشگر، کنترلر، کنسول، کابل و دیگر بخش‌های درگیر هم در این زمینه اثرگذار هستند.
TV-Vs-Monitor-gaming-2.jpg
رفرش‌ریت بالای نمایشگر از جمله مواردی است که حتی برای گیمر آماتور هم به سرعت احساس می‌شود. یک نمایشگر ۱۲۰ هرتزی می‌تواند نسبت به مدل ۶۰ هرتزی دو برابر تصاویر بیشتری نشان دهد که این یعنی انواع محتوا روان‌تر نمایش داده می‌شود. این مشخصه به‌خصوص برای بازی‌های که ریتم سریعی دارند،مانند بازی‌های شوتینگ اول شخص و ریسینگ، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. با توجه به اینکه طی چند سال گذشته مانیتورهای گیمینگ با رفرش‌ریت بالا محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، پیدا کردن یک مانیتور گیمینگ با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز یا بالاتر دیگر اصلا کار سختی نیست. از طرف دیگر اگرچه تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتزی هم در حال محبوب‌تر شدن هستند، اما این مدل تلویزیون‌ها معمولا قیمت بسیار بالایی دارند.

تلویزیون‌هایی که از رفرش‌ریت متغیر پشتیبانی می‌کنند بسیار کمیاب هستند ولی در این میان مانیتورهایی که با قابلیت رفرش‌ریت متغیر مبتنی بر HDMI 2.1 سازگاری دارند، کمیاب‌تر هستند. در این میان البته باید به کنسول بازی ایکس‌باکس سری S و X اشاره کنیم که از قابلیت FreeSync پشتیبانی می‌کنند و اگر مانیتور موردنظر با این قابلیت سازگار باشد، می‌تواند برای این کنسول چنین مشخصه‌ای ارائه کند. اگر این مشخصه برای شما اهمیت زیادی دارد، قبل از خرید مانیتور یا تلویزیون موردنظر باید حتما به جزئیات فنی ارائه شده دقت کنید.

زمان پاسخ‌دهی و لگ ورودی هم از جمله مواردی هستند که در نگاه اول نمی‌توانید مشکل در این زمینه را تشخیص دهید. بیشتر مانیتورهای گیمینگ نسبتا جدید، در این زمینه عملکرد خیلی خوبی دارند. مانیتورهایی که رفرش‌ریت آن‌ها ۱۴۴ هرتز یا بالاتر است، زمان پاسخ‌دهی در حد ۱ تا ۷ میلی‌ثانیه ارائه می‌دهند. در کل در این زمینه توصیه می‌شود زمان پاسخ‌دهی باید زیر ۳۰ میلی‌ثانیه باشد ولی اگر اهل بازی‌های آنلاین هستید، بهتر است مانیتور موردنظر سرعت پاسخ‌دهی زیر ۵ میلی‌ثانیه در اختیار شما قرار دهد.

TV-Vs-Monitor-gaming-3.jpg
بیشتر تلویزیون‌های معمولی، با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز زمان پاسخ‌دهی بیش از ۸۰ میلی‌ثانیه ارائه می‌دهند که عدد بسیار بالایی است. از سوی دیگر، بیشتر مانیتورها با این رفرش‌ریت، معمولا از پاسخ‌دهی ۸ تا ۲۰ میلی‌ثانیه پشتیبانی می‌کنند. برای یک تلویزیون، گیمینگ اهمیت زیادی ندارد زیرا در وهله‌ی اول باید بتواند انواع فیلم‌ها و سریال‌ها را به زیبایی نشان دهد. البته امروزه بیشتر تلویزیون‌های باکیفیت حالت گیمینگ هم دارند که در این حالت، پردازش‌های نرم‌افزاری غیرفعال می‌شوند و سرعت پاسخ‌دهی افزایش پیدا می‌کند. با این حال، چنین کاری منجر به افت کیفیت تصویر می‌شود.
https://www.digikala.com/product/dk...um=DIGIKALAMAG&utm_term=&utm_content=sci-tech

قیمت و ویژگی‌های مختلف

TV-Vs-Monitor-gaming-4.jpg
تلویزیون‌ها طبیعتا بسیار بزرگ‌تر هستند و برای فضای بزرگ‌تری می‌توانند استفاده شوند. همچنین اخیرا بسیاری از تلویزیون‌ها هوشمند شده‌اند و روز به روز تعداد تلویزیون‌های ۴K بیشتر می‌شود. بسیاری از تلویزیون‌های جدید باکیفیت از اسپیکرهای خیلی خوبی استفاده می‌کنند که البته برای کاربرانی که کیفیت صدا اهمیت بسیار زیادی دارد، همچنان ساندبار و دیگر راهکارهای مشابه جذابیت بیشتری دارد. در این میان مانیتورها چنین مشخصه‌هایی ندارند و حتی اگر اسپیکر داشته باشند، اسپیکر موردنظر اصلا کیفیت بالایی ارائه نمی‌دهند.

در طرف مقابل، مانیتورهای گیمینگ را داریم که مدل‌های اقتصادی آن‌ها هم از نظر ویژگی‌های مهم برای گیمرها حرف زیادی برای گفتن دارند. با وجود اینکه برخی تلویزیون‌های مناسب گیمرها هم در بازار دیده می‌شود، ولی این مدل تلویزیون‌ها بسیار گران‌قیمت هستند. به همین خاطر کمتر گیمری برای بهره‌گیری از این قابلیت‌ها سراغ تلویزیون می‌رود.

اندازه و راحتی استفاده

بیشتر مانیتورهای بازار، دارای اندازه‌ی ۲۴ تا ۳۲ اینچ هستند. از سوی دیگر کوچک‌ترین تلویزیون‌ها حدود ۳۲ اینچ اندازه دارند ولی این مدل تلویزیون‌ها معمولا قابلیت خاصی برای گیمینگ ندارند. تلویزیون‌هایی که مناسب گیمینگ هستند، عمدتا با اندازه‌ی بین ۴۰ تا ۸۵ اینچ به فروش می‌رسند. برای فضاهای بزرگ، طبیعتا تلویزیون‌ها بسیار بهتر هستند ولی مثلا در یک اتاق، انتخاب مانیتور برای کنسول بازی منطقی‌تر است.

انعطاف‌پذیری

TV-Vs-Monitor-gaming-5.jpg
با وجود اینکه بسیاری از کاربران از مانیتور برای تماشای فیلم و سریال استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که تجربه تماشای چنین محتواهایی با تلویزیون بزرگ‌تر، بسیار جذاب‌تر است. باید خاطرنشان کنیم تلویزیون‌ها برای اینکه فیلم و سریال را جذاب‌تر نشان دهند، از پردازش‌های نرم‌افزاری مختلفی بهره می‌برند. با توجه به اینکه فیلم‌ها و سریال‌ها با فریم‌ریت ۲۴ یا ۳۰ فریم در ثانیه نمایش داده می‌شوند، پس در چنین حالتی رفرش‌ریت تلویزیون اصلا اهمیت پیدا نمی‌کند.

به لطف بزرگ بودن ابعاد بیشتر تلویزیون‌ها، به راحتی به همراه چندین نفر می‌توانید محتوای درون پنل را تماشا کنید. اما در مورد مانیتورها، معمولا برای تماشای یک یا دو نفر آن هم از فاصله نزدیک مناسب هستند. در نتیجه از نظر انعطاف‌پذیری، طبیعتا تلویزیون انتخاب جذاب‌تری برای کنسول بازی است زیرا به شما اجازه می‌دهد فیلم‌ها و سریال‌ها را راحت‌تر تماشا کنید و تجربه بهتری از این کار داشته باشید.

سخن پایانی

TV-Vs-Monitor-gaming-6.jpg

در نهایت باید بگوییم که اگر بحث قیمت را در نظر بگیریم، مانیتور بدون شک گزینه‌ی بسیار بهتری برای کنسول بازی است. یک مانیتور گیمینگ خوش‌قیمت می‌تواند رفرش‌ریت بالایی ارائه کند و کیفیت تصویر خوبی در اختیار شما قرار دهد. با وجود اینکه تلویزیون‌ها معمولا ابعاد بزرگی دارند، ولی برای بازی‌هایی که ریتم سریعی دارند نمی‌توانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. بنابراین اگر رفرش‌ریت و قابلیت‌های گیمینگ یک نمایشگر برای شما اهمیت زیادی دارد، در کنار کنسول بازی بهتر است یک مانیتور مناسب هم بخرید.



 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: memolina

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

سامسونگ از نخستین کنترلر گیمینگ خود رونمایی کرد؛ کپی جذاب از کنترلر ایکس‌باکس​


Untitled-3-4.jpg
سامسونگ به تازگی از کنترلر گیمینگ جدیدی برای تلویزیون‌های خود رونمایی کرده که شباهت زیادی با کنترلر ایکس‌باکس دارد.

گیمینگ هاب سامسونگ، یک پلتفرک گیمینگ ابری است که در تلویزیون‌های این شرکت در دسترس قرار دارد. کاربرانی که قصد انجام بازی با تلویزیون‌های سامسونگ را داشتند، حالا می‌توانند با کنترلر جدید سامسونگ این کار را انجام دهند. کنترلری که برای اتصال به گیمینگ هاب و سایر دستگاه‌های ساخت این شرکت کره‌ای رونمایی شده است.

سامسونگ برای ساخت این کنترلر جذاب با شرکت تولیدکننده‌ی لوازم جانبی PDP وارد همکاری شده است. این کنترلر قرار است با قیمت ۵۰ دلار راهی بازار شود و از آن جایی که سامسونگ سازنده‌ی آن است، باید در بازار جهانی هم شاهد عرضه‌ی آن باشیم. نکته‌ی جالب در رابطه با این کنترلر این است که شباهت زیادی به دسته‌ی ایکس‌باکس دارد.

gaming-hub-partner-accessory-program-dl1.jpg
همانطور که مشاهده می‌کنید، این کنترلر جدید از نمای پشت کاملا شبیه به کنترلر ایکس‌باکس است با این تفاوت که عبارت «طراحی شده برای سرویس گیمینگ هاب سامسونگ» و لوگوی شرکت PDP روی پنل پشتی آن به چشم می‌خورد.

اینطور که پیداست، کنترلر گیمینگ سامسونگ فعلا اولین محصولی بوده که برای گیمینگ هاب این شرکت در نظر گرفته شده است. ظاهرا این شرکت کره‌ای در نظر دارد به زودی از لوازم جانبی گیمینگ بیشتری برای این سرویس رونمایی کند و در تمام این پروژه هم PDP شریک اصلی آن خواهد بود.

اگر برند PDP برایتان شناخته شده نیست باید بگوییم سامسونگ مدعی شده هم این کنترلر و هم تمام محصولاتی که قرار است در آینده توسط این شرکت رونمایی شوند از لحاظ کیفیت ساخت و سازگاری ایمنی، مورد آزمایش‌های متعددی قرار می‌گیرند و بهترین تجربه‌ی استریم گیم را برای کاربران فراهم می‌کنند.

Samsung-First-controler-2.jpg
در حال حاضر کاربرانی که از طریق گیمینگ هاب سامسونگ بازی می‌کنند، می‌توانند از دسته‌های ایکس‌باکس و پلی استیشن ۵ استفاده کنند چون به طور کامل از این کنترلرها پشتیبانی می‌کند اما با عرضه‌ی یک کنترلر اختصاصی، قطعا تجربه‌ی بهتری در انتظار کاربران خواهد بود. این را هم باید اضافه کنیم که این کنترلر گیمینگ سامسونگ علاوه بر گیمینگ هاب از یک سری تلویزیون، مانیترو و پروژکتورهای نسل دومی FreeStyle هم پشتیبانی می‌کند.

کنترلر جدید سامسونگ مثل هر کنترلر پیشرفته‌ی دیگری با باتری کار می‌کند و در صورت استفاده‌ی مداوم تا ۴۰ ساعت شما را همراهی خواهد کرد. اتصال بلوتوث با برد ۱۰ متری، زمان تأخیر بسیار کم، دکمه‌های اختصاصی برای گیمینگ هاب و دکمه‌هایی جهت کنترل صدای تلویزیون‌های سامسونگ از جمله امکانات دیگر این دسته محسوب می‌شود.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: memolina

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

گیم‌پس برای حضور در پلتفرم‌های سونی و نینتندو چه موانعی دارد؟​


xbxo-game-pass.jpg
برای چند دهه، مایکروسافت یکی از ممتازترین و سودآورترین موقعیت‌هایی را که یک شرکت‌ در هر صنعتی می‌تواند از آن برخوردار باشد، در اختیار داشت. این شرکت در آن دوران مترادف با آن دسته از کامپیوترهای شخصی بود که از کنجکاوی‌های نادر و گران‌قیمت به دستگاه‌هایی برای همه‌جا در هر خانه و هر اداره‌ای تبدیل می‌شدند. با این حال مایکروسافت هیچ کامپیوتری را خودش تولید نمی‌کرد.

فرآیند واقعی تولید، توزیع و فروش سخت‌افزارهای کامپیوتری (که به لطف سربارهای لجستیکی بالا و رقابت شدید بازار، پرریسک، سرمایه‌بر و عموماً حاشیه سودش کم است) توسط شرکت‌های متعدد دیگر انجام می‌شد، نه توسط خود مایکروسافت. در عوض، هر بار که یکی از این شرکت‌ها یک کامپیوتر را به یک مصرف‌کننده می‌فروختند، باید هزینه‌ای قابل‌توجه برای نصب سیستم عامل ویندوز به مایکروسافت پرداخت می‌شد.

تولید کامپیوتر شخصی یک تجارت تمام عیار و پرریسک بود و هنوز همین‌گونه باقی مانده است. بسیاری از شرکت‌هایی که زمانی بازیگران بزرگی در آن فضا بودند یا بخش‌های مربوط به کامپیوتر شخصی خود را فروختند یا به طور کامل واگذار کردند اما تأثیر این اتفاق بر مایکروسافت کم بود؛ تولیدکنندگان آمدند و رفتند اما همه آن‌ها هنوز باید برای دریافت مجوزهای ویندوز مایکروسافت هزینه کنند.

امروزه، کسب‌وکار مایکروسافت بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر است؛ لایسنس‌های ویندوز تقریباً بخش کمی از آن محسوب می شوند و بخش زیادی از توسعه‌ و رشد این شرکت در زمینه‌هایی مثل سرویس‌های ابری و هوش مصنوعی بوده است. با این حال، مدلی که این شرکت را به غول امروزی رساند، همان فروش یک سیستم عامل غالب با حاشیه سود بالا برای کامپیوترهایی بود که توسط شرکت‌های دیگر ساخته می‌شدند و این در حالی بود که مایکروسافت خارج از بازار پرریسک و با حاشیه سود پایین تولید کامپیوترهای شخصی قرار داشت و این مدل موفق به‌آسانی فراموش نمی‌شود. این یک موقعیت رشک‌برانگیز است، جایگاهی که احتمالاً اکثر شرکت‌ها دوست دارند در آن قرار داشته باشند و شاید بتوان آن را در بین سیستم‌های مدرن نزدیک‌ترین چیز به موقعیت سیستم عامل اندرویدِ شرکت گوگل دانست.

کاملا واضح است که سرویس اشتراکی گیم‌پس – به عنوان ستون اصلی استراتژی گسترده‌تر مایکروسافت برای تبدیل ایکس‌باکس به یک نرم‌افزار و سرویس ارائه‌شده به جای یک کنسول – تلاشی برای دستیابی به چیزی مشابه در بازار بازی‌های ویدئویی بود.

زمانی که تیم استوارت، مدیر ارشد مالی ایکس‌باکس، بیش از ۱ ماه پیش در اجلاس TMT ولز فارگو اظهار داشت که این شرکت می‌خواهد گیم‌پس را روی انواع و اقسام دستگاه‌ها از جمله کنسول‌های رقبایی مانند سونی و نینتندو در دسترس قرار دهد، به خودی خود چیز جدیدی نگفت. البته مدت کوتاهی بعد، فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس این ادعا را تکذیب کرد و گفت آن‌ها در حال حاضر چنین برنامه‌ای ندارند.

با این حال، ایده‌ی در دسترس قرار گرفتن گیم پس روی کنسول‌های پلی‌استیشن و سوییچ یکی از آن ایده‌هایی بوده است که در سال‌های گذشته به دفعات تکرار شده است. این ایده که در اصل ایکس باکس و گیم پس را در جایگاهی مشابه با جایگاه تاریخی ویندوز در سخت‌افزار کامپیوترهای شخصی قرار می‌دهد، توسط مدیر ارشد مالی بخش ایکس‌باکس در مایکروسافت هنوز هم جالب است. البته تا حدی به این دلیل که با تفکر استراتژیک در مورد بازی‌ها در بالاترین سطوح شرکت صحبت می‌کند و تا حدی به این دلیل که ایده کلی چقدر غیر واقعی است.

74VXmbaqwDaME6fMuQAi7b-1024x576.jpg
با تمام حرف‌ها جنگجویان خط مقدم جنگ کنسول‌ها که طوری صحبت می‌کنند که انگار رقابت ایکس باکس در مقابل پلی استیشن یک نبرد مرگ و زندگی است، مدیران ارشد مایکروسافت در واقع زیاد درباره‌ی بازی‌ها صحبت نمی‌کنند، عمدتاً به این دلیل که سرمایه‌گذاران بزرگ این شرکت نیز تمایل دارند که در مجامع عمومی درباره‌ی این بخش از کسب‌وکار مورد پرسش قرار نگیرند. این باعث می‌شود هر بینشی از نحوه تفکر تصمیم‌گیرندگان اصلی این شرکت در زمینه بازی‌ها بسیار ارزشمند باشد، حتی اگر همان چیزهایی را تأیید کنند که از قبل می‌دانستیم – در این مورد، استراتژی نهایی برای ایکس باکس استراتژی‌ای است که در آن نرم‌افزار و سرویس‌های اشتراکی بازی مایکروسافت در طیف وسیعی از سخت افزارهای بسیار تولید شده توسط شرکت‌های دیگر توزیع شود.

برخی از جنبه‌های این هدف، حداقل در میان مدت، واقع‌گرایانه است؛ برای مثال، قرار دادن نسخه‌ای از گیم‌پس که منحصراً به ایکس‌کلاود متکی است روی دستگاه‌هایی مانند تلویزیون‌های هوشمند، قطعاً در دسترس است. حداقل در اتحادیه اروپا، این احتمال وجود دارد که مقررات جدید در فروشگاه‌های اپلیکیشن نیز مسیری برای انجام کاری مشابه در گوشی‌های هوشمند فراهم کند.

با این حال، ایده اجرای بازی روی سخت‌افزارهای سونی و نینتندو، اتفاق دشواری خواهد بود و موانعی که بر سر راه چنین اتفاقی قرار دارند، صرفاً مالی نیستند.

ارتباط این وضعیت به مسأله‌ای که در چند سال گذشته در دادگاه‌های سراسر جهان مطرح شده است، وسوسه‌انگیز است؛ این سؤال که یک دارنده پلتفرم تا چقدر و تا اندازه‌ای برای دسترسی به پلتفرم خود هزینه دریافت می‌کند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در برابر کارمزد نسبتاً دلخواه ۳۰ درصدی که در اکثر پلتفرم ها رایج شده است، مقاومت می‌کنند. در عصر کاهش هزینه‌ها، این هزینه‌ای است که از بین نمی‌رود و منجر به اقدامات قانونی مختلفی توسط شرکت‌هایی شده است که در حال بررسی راه‌هایی برای به حداقل رساندن یا دور زدن آن هستند. با این حال، اگر مایکروسافت در صورت در دسترس گذاشتن گیم پس روی پلتفرم‌های دیگر حاضر به پرداخت عوارض آن باشد – پرداخت ۳۰ درصد از سهم درآمدهای حاصل از گیم‌پس به سونی، نینتندو، وَلو (Valve) و هر دارنده پلتفرم دیگری که سخت‌افزار مورد نیازش را برای گیم پس در اختیار قرار دهد – آیا این بزرگ‌ترین مانع بر سر راه این هدف را از بین نمی‌برد؟

ناگفته نماند که گمان نمی‌کنم که مایکروسافت در حال حاضر قصد داشته باشد تا چنین حدی پیش برود (همان‌طور که فیل اسپنسر بیان کرده است) – کسب بیش از یک سوم از درآمد سرویس اشتراکی گیم پس روی این پلتفرم‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سودآوری این سرویس بگذارد – اما حتی اگر مایل به انجام این کار باشد، فکر نمی‌کنم این معامله برای بسیاری از رقبای صنعت بازی این شرکت جذاب باشد و بسیاری از ناشران بازی یا توسعه‌دهندگان از آن استقبال ویژه‌ای نخواهند کرد.

مشکل اصلی اینجا است که شرکت‌هایی مانند سونی، نینتندو و ولو (که استیم دک احتمالاً محتمل‌ترین پلتفرم رقیبی باشد که احتمالاً امدن گیم‌ پس در آینده نزدیک برای آن ممکن است وجود داشته باشد) مانند تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی در دوران ویندوز نیستند – آن‌ها شرکت هایی نیستند که صرفاً سود خود را از حاشیه سود فروش سخت‌افزار به دست آورند. کسب‌وکار آن‌ها (بیش از همه سونی و کمتر از همه ولو) این است که سخت‌افزارهای بازی را با قیمت ارزان به فروش برسانند و سود آن را بیشتر از طریق فروش نرم‌افزار به دست آورند. اگر اجازه دادن به در دسترس قرار گرفتن گیم پس روی سخت‌افزار آن‌ها، فروش نرم‌افزاری را با نسبت بیشتری کاهش دهد – حتی با در نظر گرفتن درآمد فرضی ۳۰ درصدی آمدن گیم پس روی پلتفرم‌های آن‌ها – این معامله وحشتناکی برای آن‌ها خواهد بود.

xbox-game-pass-on-switch-1024x576.jpg
حتی اگر گیم پس از این مانع عبور می‌کرد و می‌توانست هزینه‌ی خود را به خوبی درآورد، باز هم این قضیه می‌توانست معامله وحشتناکی باشد زیرا به طور مؤثری سخت‌افزار آن‌ها را تأمین می‌کرد. در آن صورت، هرچقدر گیم پس به یک مجرای بسیار مهم برای انجام بازی‌ها تبدیل می‌شود، اهمیت و ارزش سخت‌افزار آن‌ها کمتر می‌شود. چه کسی به این موضوع اهمیت می‌دهد که روی چه کنسولی بازی را انجام می‌دهید، در حالی که سرویسی که روی آن بازی می‌کنید، یک سرویس جهانی و سراسری باشد؟ حتی اگر بازی‌های استودیوهای داخلی به حفظ جایگاه آن‌ها در بازار کمک کنند، چنین سناریویی بخش قابل‌توجهی از وفاداری برند سونی و نینتندو را که زمان زیادی را صرف ایجاد آن کرده‌اند، از بین خواهد برد.

البته این تنها سونی یا نینتندو نیستند که از فراگیر شدن هرچه بیشتر گیم پس چیزهایی را از دست می‌دهند. به نظر می‌رسد که وَلو نسبت به دیگر شرکت‌های رقیب، نسبت به ایده استریم بازی روی استیم دک با آغوش بازتری عمل می‌کند و در حالی که من فکر می‌کنم که استقبال ولو از این ایده تا حدودی کاربردی است چراکه احتمالاً خطوط قرمز نسبتا سخت‌گیرانه و شرایط مساعدی برای هرگونه مذاکره احتمالی با مایکروسافت در این زمینه در نظر دارد، این تصور هنوز هم باعث نارضایتی بسیاری از توسعه‌دهندگان شده است.

هنوز به طور کامل مشخص نیست که گیم پس تا چه حد می‌تواند فروش یک بازی را در مجراهای دیگر تحت‌تأثیر قرار دهد، نه‌تنها به این خاطر که به نظر می‌رسد پاسخ این سؤال برای هر بازی به شکل گسترده‌ای متفاوت است، بلکه به طور کلی به نظر می‌رسد که توسعه دهندگان دریافته‌اند که قرار دادن یک عنوان روی گیم پس هنوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از فروش خوبی روی استیم لذت ببرند. قرار دادن گیم پس در استیم دک به این روند پایان نمی‌دهد اما آن را فرسایش خواهد داد. این کار مصرف‌کنندگان را به یک سرویس اشتراکی بازی (گیم پس) سوق خواهد داد که تا زمانی که همچنان برای بازی‌سازان یک درآمد اضافی را داشته باشد، کاملاً راضی‌کننده خواهد بود اما به محض اینکه این موضوع به تهدیدی برای درآمد بالاتری تبدیل شود که از فروش بازی در استیم یا دیگر فروشگا‌ه‌ها به دست می آید، آن را به‌عنوان یک تهدید وجودی خواهند دید.

ما در حال حاضر در حال مشاهده‌ی صنعت سینما و تلویزیون هستیم که پس از سال‌ها اشتباهات مضر که در زمینه‌ی سرویس‌های اشتراکی و حرکت به سوی این سرویس‌ها انجام داده‌اند، به آرامی در حال بهبود و برطرف کردن اشتباهات قبلی هستند. این صنایع خود را در مدل‌های کسب‌وکاری محبوس کرده‌اند که ذاتاً برای همه افراد درگیر سود کمتری دارند و این نتیجه حرکت‌های مخرب شرکت‌هایی است که تنها به دلیل تصاحب زمین‌های چند میلیارد دلاری با پشتوانه سرمایه‌گذاری عمده وجود دارند.

با پایان یافتن فاز برداشت زمین و خشک‌شدن سرمایه‌گذاری، این مدل‌ها تقریباً ناپایدار می‌شوند و شرکت‌ها به شدت در تلاش برای کاهش هزینه‌ها هستند تا این حلقه غیرممکن را از بین ببرند. صنعت موسیقی هم کار بسیار مشابهی انجام داده است – به عبارت دیگر، ما مثال‌های زیادی داریم (سینما و موسیقی) که چگونه این انتقال را انجام ندهیم (یا شاید اصلاً چرا این انتقال نباید اتفاق بیفتد).

تیم استوارت بلندپروازی‌ای را تکرار کرده است که برای مایکروسافت کاملاً منطقی به نظر می‌رسد؛ به‌خصوص پس از کابوس‌های زنجیره تأمین که نشان داد کسب‌وکار سخت‌افزار تا چه حد خطرناک و دشوار است، چرا مثل قضیه ویندوز همان شرکتی نباشد که از نرم‌افزار پول در می‌آورد و کار سخت‌افزار را به دیگران واگذار می‌کند؟ اگرچه این حق او است که این جاه‌طلبی را برای کسب‌وکار بازی‌های شرکتش حفظ کند اما این دیوانگی است که انتظار داشته باشیم بقیه این صنعت در راستای برنامه‌ای قرار بگیرند که امروز به نفع آن‌ها نیست و ممکن است در نهایت به شدت برای آن‌ها مخرب باشد.
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

دستگاه تستر ایکس‌باکس سری اس عرضه شد​



xboxseriesstoaster.0-1.jpg

در دنیای بازی‌های ویدئویی گاهی چیزهای بسیار عجیبی وجود دارند که باعث می‌شوند این دنیا اصلاً خسته کننده نباشد. از تجربه و اتمام یک بازی با استفاده از یک موز گرفته تا اتمام تتریس و رسیدن به بالاترین سطح در این بازی همگی باعث می‌شوند که هیجان در دنیای گیمینگ انتها نداشته باشد. نکته جالب اینجاست که برخی اوقات شرکت‌ها نیز وارد این ماجرا شده و بعضی مواقع کارهای عجیبی انجام می‌دهند.

از زمان عرضه کنسول‌های نسل نهمی ظاهر آن‌ها با انتقادات زیادی روبرو شد. کنسول پلی‌استیشن ۵ اندازه بسیار بزرگی داشت و از طرفی طراحی آن بسیار عجیب بود و حتی شبیه یک مودم بسیار بزرگ به نظر می‌رسید. کنسول‌های ایکس‌باکس نیز بسیار ساده بودند و بیشتر کاربران را به یاد وسایل آشپزخانه (به‌خصوص یخچال و ماشین لباسشویی) می‌انداختند. همین موضوع باعث شد تا ایده عجیبی در ذهن طراحان ایکس‌باکس و شرکت‌های دیگر شکل گیرد.

در سال ۲۰۲۱ ما شاهد عرضه یک یخچال با طراحی ایکس‌باکس سری ایکس بودیم. این یخچال توانایی سرد کردن ۱۲ نوشیدنی را داشت و از لحاظ طراحی نیز بسیار ساده مانند خود کنسول بود. قیمت آن هم ۸۰ دلار بود که برای طرفداران قیمت مناسب و خوبی به حساب می‌آید. حال نوبت به ایکس‌باکس سری اس و یک وسیله آشپزخانه دیگر رسیده است.

اگر شما به دنبال یک تستر در خانه خود هستید، می‌توانید تستر ایکس‌باکس سری اس را خریداری کنید. این تستر از الان در بازار وجود داشته و حدود ۴۰ دلار قیمت دارد. همینطور اینکه این دستگاه یک تستر عادی نیست بلکه توانایی‌های مختلفی دارد که آن را به یک تستر با کیفیت و خوب تبدیل می‌کند.

2023-03-08t121328914_yc9r-1024x576.png
تستر ایکس‌باکس سری اس دارای زمانبندی، گرم کن، ۶ نوع مختلف برای تست کردن نان و البته چاپ لوگوی ایکس‌باکس روی نان را دارد. این مورد آخر برای طرفداران قطعاً جذاب‌ترین بخش این تستر است و باعث شده که توجه گیمرها به آن جلب شود. همینطور اینکه این تستر جزئی از ابزار گواهی‌دار ایکس‌باکس است و نتیجه همکاری رسمی این شرکت با شرکت سازنده تستر است.

نکته جالب اینجاست که قیمت این لوازم جانبی چندان بالا نیست. در اصل شما با قیمت یخچال می‌توانید یک بازی خریداری کنید یا اینکه با قیمت این تستر نیز می‌توانید یک کنترلر خوب خریداری کنید. در نتیجه قیمت این لوازم آشپزخانه چندان غیرمنطقی نیست و کاملاً به نظر عادی می‌رسد. همینطور اینکه این قیمت و این قابلیت‌ها برای طرفداران ایکس‌باکس بسیار جذاب است که باعث شده این تستر از الان طرفداران زیادی داشته باشد.

بحث اصلی اینجاست که ایکس‌باکس به موارد جانبی بیشتر از مشکل اصلی می‌پردازد. کنسول‌های ایکس‌باکس هنوز از لحاظ فروش نزدیک کنسول‌های پلی‌استیشن هم نیستند و دلیل اصلی آن عناوین انحصاری سونی است. سونی همچنان دارای بازی‌های بسیار قدرتمندی است که به هیچ عنوان آن‌ها را برای ایکس‌باکس عرضه نمی‌کند و این موضوع باعث مشکل برای مایکروسافت شده است.

مایکروسافت در این مدت تلاش بسیاری کرده تا با خرید شرکت‌های مختلف و انحصاری کردن بازی‌های متفاوت خود را به بازار دنیای گیمینگ باز گرداند ولی همچنان موفق نبوده است. بیشتر گیمرها هنوز به ایکس‌باکس به چشم یک دستگاه برای خرید گیم‌پس نگاه می‌کنند و این موضوع کاملاً منطقی است. گیم‌پس از لحاظ قیمتی بسیار با ارزش است و عناوین زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد ولی مشکل اینجاست که حتی بازی‌های گیم‌پس هم پس از مدتی خسته کننده می‌شوند. در نتیجه شاید بهتر باشد مایکروسافت به جای ساخت تستر به فکر تغییر در استراتژی عرضه بازی‌ها برای کنسول‌های خود باشد.
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

رویداد جدید ایکس‌باکس برای هفته‌ی آینده معرفی شد؛ اولین نمایش بازی ایندیانا جونز​



Gamescom_Keyart_16x9-Xbox-Final-b8ae83ba005cc7de9909.jpg


در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی هستیم و رویدادهای مختلفی در آن برگزار خواهد شد. از رویداد مهم CES در دنیای تکنولوژی گرفته تا رویدادهای مختلف شرکت‌های دیگر همگی در اوایل سال برگزار شده تا برنامه‌های شرکت‌های بزرگ را در سال جاری معرفی کنند. حال نوبت به مایکروسافت رسیده است.

شرکت مایکروسافت تصمیم دارد تا در هفته آینده یک رویداد برای بخش گیمینگ خود یعنی ایکس‌باکس برگزار کند. نام این رویداد Xbox Develper Direct بوده و در آن ما شاهد چندین عنوان مختلف خواهیم بود. این رویداد همیشه برای کاربران ایکس‌باکس اهمیت داشته و این دفعه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طبق شایعاتی که منتشر شده مایکروسافت قصد دارد تا اولین ویدئوی رسمی از بازی ایندیانا جونز (Indiana Jones) و محتوای بیشتر از بازی Avowed را به طرفداران ارائه دهد. همینطور اینکه قرار است شاهد ویدئوی جدیدی از بازی هلبلید ۲ (Hellblade 2) باشیم که در این مدت سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده است.

image_2022-06-03_120721036-803x510-1.jpg
این رویداد در تاریخ ۲۸ دی ماه (۱۸ ژانویه) برگزار خواهد شد. همینطور اینکه در آن شرکت‌های بزرگ سازنده بازی مثل Machine Games حضور خواهند داشت و بیش از ۱۰ دقیقه در مورد برنامه‌های خود برای آینده صحبت خواهند کرد. قرار است یک تریلر جدید از بازی آخر این شرکت یعنی بازی ایندیانا جونز نشان داده شود.

طبق چیزی که گفته شده تریلر جدید بازی ایندیانا جونز اطلاعات زیادی از آن در اختیار کاربران قرار خواهد داد. برای مثال اینکه بازی در چه زمانی جریان دارد یا اینکه شما در نقش چه کرکتری بازی خواهید کرد همگی در این تریلر وجود خواهند داشت. همینطور اینکه جزئیات گیم‌پلی بازی هم تا حدی منتشر خواهد شد.

بازی ایندیانا جونز در سال ۲۰۲۱ میلادی معرفی شد. در همان زمان شرکت سازنده اعلام کرد که این بازی در مراحل اولیه ساخت قرار دارد و با عرضه فاصله زیادی دارد. در نتیجه بتسدا و شرکت Machine Games در این مدت بازی را به شرایط خوب و معرفی رساندند. همینطور اینکه این بازی قرار است به صورت انحصاری برای کنسول‌های مایکروسافت و کامپیوتر عرضه شود.

در کنار ایندیانا جونز قرار است از گیم‌پلی بازی Avowed نیز رونمایی شود. این بازی توسط شرکت آبسیدین ساخته شده که سابقه بسیار خوبی در دنیای گیمینگ دارد. همینطور اینکه در رویداد بعدی مایکروسافت یک تریلر جدید از بازی آرا: تاریخ ناگفته (Ara: History Untold) منتشر خواهد شد که این بازی نیز توسط سازندگان عنوان محبوب تمدن ۵ (Civilization V) ساخته شده است. در انتها هم یک تریلر جدید از بازی هلبلید ۲ عرضه خواهد شد و امیدواریم که در این تریلر تاریخ دقیق عرضه این بازی اعلام شود.
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

پلی‌استیشن در دسامبر ۲۰۲۳ به رکورد ۱۲۳ میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافته است​


PlayStation.jpg
طبق جدیدترین آمار منتشر شده، پلی‌استیشن در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی به رکورد ۱۲۳ میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافته است

این نقطه‌ی عطف در کنفرانس مطبوعاتی سونی در رویداد CES 2024 اعلام شد. این رقمی است که حاکی از افزایش مشارکت بازیکنان در سه ماهه‌ی سوم سال مالی جاری است. گزارش مالی سونی برای سه‌ی ماهه دوم، ۱۰۷ میلیون کاربر فعال را در سپتامبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد که از آن زمان افزایش قابل توجهی داشته است. در آن گزارش، سونی خاطرنشان کرد که کاربران پلی‌استیشن ۵ به طور خاص فعالیت بالایی داشته‌اند و کمی بیش از ۴۰ درصد از آمار ذکر شده برای سپتامبر ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دادند.

این شرکت همچنین اعلام کرد که فروش پلی‌استیشن ۵ نیز به تازگی از ۵۰ میلیون واحد گذشته است. سونی ادعا می‌کند که پلی‌استیشن ۵ در مسیر فروش ۲۵ میلیون دستگاه در سال مالی جاری قرار دارد که به این کنسول اجازه می‌دهد تا فروش کلی ۶۰ میلیون دستگاه را پشت سر بگذارد. این شرکت ژاپنی معتقد است که عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ اسلیم و پلی‌استیشن پورتال باعث فروش سخت‌افزار خواهد شد. در هر صورت زمانی که سونی گزارش سه‌ ماهه‌ی سوم خود را در آینده‌ی نزدیک منتشر کند، متوجه خواهیم شد که آیا این پیش‌بینی محقق شد یا خیر.

گفتنی است که در رویداد CES 2024، رنگ‌های جدیدی برای مدل اسلیم پلی‌استیشن ۵ نیز معرفی شد. صفحات رویی که در تصویر بالا نشان داده شده است، از مجموعه‌ی Deep Earth هستند و از قرمز آتشفشانی، آبی کبالت و نقره‌ای استرلینگ تشکیل شده‌اند. این مجموعه در سپتامبر سال گذشته برای مدل اصلی پلی‌استیشن ۵ نیز معرفی شد. سونی همچنین اعلام کرده که رنگ‌های اضافی نیز در ادامه در دسترس قرار خواهند گرفت، اما به جزئیات آن‌ها اشاره نکرد. قیمت کاورهای ذکر شده از ۴۴.۹۹ پوند / ۵۴.۹۹ دلار شروع می‌شوند و از اوایل ۲۰۲۴ برای خرید در اختیار طرفداران قرار خواهد گرفت.

در این میان، سونی و هوندا از این فرصت استفاده کردند تا با راندن یک ماشین روی صحنه با کنترلر دوال‌سنس، امکانات فناوری‌های آینده را به نمایش بگذارند و نگاهی به بخش‌های کوتاهی از فیلم Gravity Rush نیز داشتیم.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: memolina

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

یک کنترلر دوال‌سنس جدید با باتری بهتر برای پلی‌استیشن ۵ عرضه خواهد شد​


HWRfLg8Bb6JyyqiEvzp2xd-1200-80-3.jpg
اگر شما از کاربران پلی‌استیشن ۵ باشید می‌دانید که یکی از بهترین قسمت‌های این کنسول دسته دوست داشتنی آن یعنی دوال‌سنس (DualSense) است. این دسته نوآوری‌های بسیار زیادی داشته و نسبت به قبل از لحاظ ارگونومی و طراحی بهتر شده است که آن را تبدیل به یکی از بهترین کنترلرهای موجود در دنیای گیمینگ کرده است.

نکته اصلی اینجاست که عمر باتری این دسته چندان زیاد نیست. به این شکل که شما باید هر ۵ تا ۷ ساعت یکبار آن را شارژ کنید که می‌تواند برای گیمرهای حرفه‌ای آزار دهنده باشد. حال با توجه به اعتراضات زیادی که به این موضوع شده، سونی تصمیم گرفته تا یک کنترلر جدید با باتری بهبود یافته برای کنسول محبوب خود عرضه کند. همینطور اینکه قرار است یک محل شارژ نیز با این دسته جدید عرضه شود.

این اطلاعات زمانی عرضه شد که یکی از کاربران متوجه یک نسخه جدید از کنترلر دوال‌سنس در فروشگاه بست بای (Best Buy) شد. طبق چیزی که در این فروشگاه نوشته شده، نام این دوال‌سنس جدید وی ۲ (V2) بوده و نشانگر نسخه شماره ۲ این دسته است. یکی از مواردی که جزو ویژگی‌های این کنترلر جدید ذکر شده، عمر ۱۲ ساعته باتری آن است. در نتیجه شما می‌توانید به مدت طولانی با این دسته بازی کنید و نگران باتری آن نباشید قیمت آن نیز در منطقه کانادا ۹۰ دلار ذکر شده است.

dualsensev2.jpg
طبق تصاویری که از این کنترلر جدید عرضه شده، سونی تغییرات ظاهری در آن ایجاد نکرده است. در نتیجه شما نمی‌توانید از لحاظ ظاهری بین کنترلر جدید و قدیمی تفاوتی قائل شوید. البته نکته لازم به ذکر اینجاست که امکان دارد برخی اطلاعات این دسته در فروشگاه بست بای اشتباه باشد. به دلیل اینکه هنوز به طور رسمی این کنترلر معرفی نشده است و در نتیجه نقص زیادی در اطلاعات آن وجود دارد. همینطور اینکه امکان دارد که سونی در ظاهر این کنترلر تغییر ایجاد کند تا با کنسول پلی‌استیشن ۵ اسلیم جدید سازگار باشد.

سونی چندی پیش از کنسول پلی‌استیشن ۵ اسلیم رونمایی کرد که در اصل همان کنسول پلی‌استیشن ۵ است که از لحاظ اندازه کوچکتر شده است. حال بهتر بود که این نسل جدید از کنترلرها را نیز با آن عرضه کرده تا از پیچیدگی بیش از حد جلوگیری کند. البته این نسخه جدید از کنترلر دوال‌سنس نشان می‌دهد که سونی به نظر کاربران توجه می‌کند. مخصوصاً اینکه این شرکت قصد دارد تا مانع از این شود که کاربران به سمت شرکت‌های ثانویه رفته و از کنترلرهای سونی برای کنسول خود استفاده کنند.
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

آپدیت جدید پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های جدیدی به بخش Party اضافه خواهد کرد​


110923_new_Playstation_5_Slim_ADiBenedetto_0001-2.jpg
اگر شما از کاربران پلی‌استیشن باشید، با بخش پارتی (Party) آشنایی دارید. بخشی که در آن شما می‌توانید به صورت صوتی یا نوشتاری با دوستان خود ارتباط برقرار کرده و در بازی‌های مختلف با هم ارتباط برقرار کنید. بخش پارتی را می‌توان یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های سیستم عامل سونی دانست که در آن میان چند کاربر عضو یک گروه ارتباط خاصی برقرار می‌شود.

پارتی به کاربران این قابلیت‌ را می‌داد که بازی‌های یکدیگر را تماشا کنند، حتی به بازی‌های یکدیگر ملحق شده و یک تیم تشکیل دهند. از طرفی بخش صوتی پارتی به شکلی تنظیم شده بود که در بازی مزاحمت ایجاد نکرده و یک تجربه بسیار خوب و بدون ایراد را به کاربران ارائه می‌داد. سونی برای پیشرفت این سیستم تلاش بسیاری کرد و توانست آن را از یک قابلیت جانبی به مقر اصلی برای تجربه بازی‌های چند نفره در پلی‌استیشن تبدیل کند.

حال در به‌روزرسانی شماره ۲۴.۰۱ تعدادی قابلیت جدید به این بخش اضافه شده است. این آپدیت حدود ۱.۲ گیگابایت حجم داشته و کاربران از امروز می‌توانند آن را دریافت کنند. با توجه به اطلاعاتی که از طرف سونی منتشر شده، شما می‌توانید یک پارتی قدیمی را دوباره با فشردن تنها یک دکمه بازیابی کرده و همان افراد قبلی را دوباره دعوت کنید. همینطور اینکه یک تاریخچه کامل از پارتی‌های گذشته شما وجود خواهد داشت.

در ابتدا بخش پارتی با بخش چند نفره مایکروسافت فاصله بسیار زیادی داشت. به حدی که برتری کنسول‌های ایکس‌باکس در زمینه تجربه بازی‌های آنلاین به طور کامل مشخص بوده و کنسول‌های پلی‌استیشن نیاز به بهبود زیادی داشتند. با گذشت زمان سونی تمرکز زیادی روی بخش چند نفره گذاشت و توانست خود را با قدرت وارد دنیای گیمینگ آنلاین و ارائه یک تجربه چند نفره لذت بخش بکند. همینطور اینکه این ارتقاء همچنان ادامه داشته و سونی تمرکز زیادی روی این بخش از کنسول‌های خود دارد.

playstation-pulse-explore-wireless-earbuds-review_ekam-1024x576.jpg
یکی از نکات بسیار مهم در یک پارتی کیفیت صدای مناسب است. شرکت سونی برای این موضوع نیز هدست‌های مخصوص خود به نام پالس اکسپلور (Pulse Explore) را عرضه کرد که این هدست‌ها در اصل از نوع ایربادز (Ear Buds) هستند و درون گوش کاربر جای می‌گیرند. قرار گرفتن درون گوش باعث می‌شود که این هدست‌ها بسیار سبک باشند و ظاهر خوبی هم داشته باشند.

حال با این به‌روزرسانی جدید چندین قابلیت هم به این هدست اضافه شده است. از این موارد می‌توان به اضافه شدن اکولایزر (Equalizer) و تنظیمات بیشتر برای هدست پالس اکسپلور اشاره کرد. همینطور اینکه قابلیت Side Tone به بازی اضافه شده که باعث می‌شود شما به راحتی صدای خود را در بازی بشنوید. اتصال به هدست پالس اکسپلور نیز بهتر شده و شما می‌توانید به راحتی از کامپیوتر یا موبایل به کنسول پلی‌استیشن انتقال پیدا کنید. در کل هم سیستم این هدست بهبود پیدا کرده تا کیفیت صدای بهتری را به کاربران ارائه دهد.

با توجه به نقد و انتقاداتی که از هدست پالس اکسپلور شد، سؤالات زیادی در مورد ادامه موفقیت این هدست وجود دارد. در کل در گیمینگ ایر بادزها جایگاه چندانی ندارند به دلیل اینکه نمی‌توانند به اندازه هدست‌های روی گوشی کاربر را درگیر بازی بکنند. با این حال از لحاظ راحتی و ظاهری ایر بادزها نسبت به هدست‌های روی گوشی برتری محسوسی دارند. در کل با توجه به قیمت بالا و قابلیت‌های انحصاری که این هدست دارد، بیشتر برای طرفداران و کاربران حرفه‌ای پلی‌استیشن ساخته شده که امکان دارد در آینده روی فروش این ایربادزها اثر زیادی داشته باشد.
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

سونی مانع از اتصال دستگاه جنجالی Cronus Zen به پلی‌استیشن ۵ می‌شود​


Cronus-Zen.jpg
سونی از طریق آخرین به روز‌رسانی سیستم عامل پلی‌استیشن ۵، بی‌سر و صدا از اتصال Cronus Zen به این کنسول جلوگیری کرده است.

در حالی که سونی این تغییر را به طور صریح ارائه نکرده، کاربران کرونوس زن متوجه شدند که دستگاه‌هایشان پس از به‌روزرسانی جدید کنسول، از کار افتاده و این باعث شد که کرونوس بیانیه‌ای برای بازیکنانی که تحت تأثیر این تغییر قرار گرفته‌اند، صادر کند. گفتنی است که کرونوس زن در واقع یک مبدل کنترلر است که به کنسول‌های مختلف متصل شده و شما را قادر می‌سازد تا هر کنترلر، موس و کیبوردی را به آن وصل کنید. با این حال، این دستگاه جنجال‌های قابل توجهی را به ویژه در هنگام بازی کردن تیراندازی‌های آنلاین مانند کال آو دیوتی به همراه داشته است.

سازنده‌ی این دستگاه البته اعلام کرده که به‌روزرسانی جدید پلی‌استیشن ۵ اجباری نیست و با صرف نظر کردن از آن می‌توانید همچنان از کرونوس زن استفاده کنید. این شرکت همچنین بیان کرده که از آمدن این به‌روزرسانی اطلاعی نداشته و نمی‌داند چه زمانی می‌تواند این مشکل را رفع کند و این می‌تواند ۲۴ ساعت، ۲۴ روز یا ۲۴ ماه طول بکشد.

Cronus-Zen-1.jpg
در نتیجه، همانطور که گفته شد کرونوس به بازیکنان پیشنهاد کرده تا زمانی که راه حلی پیدا نشده است، از به‌روزرسانی جدید استفاده نکنند، یا از قابلیت ریموت پلی آن استفاده کنند. در هر صورت با اینکه به نظر می‌رسد که این دستگاه دارای برخی کاربردهای قانونی است، مانند اینکه به بازیکنان اجازه می‌دهد یک کنترلر متفاوت یا هر موس و کیبوردی را به یک کنسول متصل کنند، با این حال توانایی تقویت تیراندازی بازیکنان از طریق موتور موجود در آن است که باعث شده سر و صداهای زیادی به پا شود.

جالب است بدانید که کرونوس زن به شما این امکان را می‌دهد که لگد زدن‌های سلاح هنگام تیراندازی را کاهش دهید و قابلیت Aim Assist را در روی ماوس و صفحه کلید فعال کنید. در نهایت باید دید که مسدود کردن این دستگاه از سونی سونی به طور اتفاقی بوده یا این شرکت تمایلی به صحبت در مورد آن ندارد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: memolina

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

گاو ایکس‌باکس زایید؛ تق فیل اسپنسر درآمد!​


Phil_Spencer_1.jpg
چند ساعتی بیشتر از انتشار مجموعه‌ای از گزارش‌ها حول برنامه‌های جدید ایکس‌باکس و مایکروسافت نمی‌گذرد؛ برنامه‌هایی که در تاریخ صنعت بازی سابقه ندارند و قرار است به معنای واقعی کلمه، بازی را دگرگون کنند. منابعی درست و درمان و نزدیک به مایکروسافت، از تصمیم آن‌ها برای عرضه‌ی بازی‌های تولید ایکس‌باکس روی کنسول‌های رقیب و مشخصا پلی‌استیشن گفته‌اند. بازی‌های ایکس‌باکس قرار است به پلی‌استیشن بیاید و دلیل این تصمیم هم یک چیز است: تجارت ایکس‌باکس برای مایکروسافت در چند سال گذشته چیزی جز ضرر به جای نگذاشته است.

با استناد به گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر از عرضه‌ی چند بازی بزرگ ایکس‌باکس روی پلتفرم رقیب کم و بیش مطمئن شده‌ایم: بازی‌های Sea of Thieves و Starfield و ایندیانا جونز جدید قرار است به پلی‌استیشن بیایند و Hi-Fi Rush هم قرار است روی پلی‌استیشن و سوییچ عرضه شود. صد البته که مایکروسافت نمی‌خواهد همزمان با عرضه‌ی نسخه‌ی ایکس‌باکس، بازی‌های جدید خود را به پلتفرم رقیب بیاورد. این طور که به نظر می‌رسد، بازی Starfield کمی پس از عرضه‌ی بسته‌ی الحاقی اول به پلی‌استیشن می‌آید و بازی ایندیانا جونز هم برای عرضه چند ماه پس از نسخه‌ی کامپیوتر و ایکس‌باکس روی پلی‌استیشن برنامه‌ریزی شده است. گزارش‌ها می‌گویند که مایکروسافت تعداد زیادی کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری پلی‌استیشن ۵ خریداری کرده و به استودیوهای خود فرستاده است تا این تصمیم جدید بسیار جدی در آینده و برای بازی‌های دیگر هم اجرا شود.

اما ریشه‌ی این اتفاق غریب چیست و چه چیزی مایکروسافت را به این تصمیم سوق داده است؟

برنامه‌ی ده ساله‌ی فیل اسپنسر برای ایکس‌باکس گیم پس​

از زمانی که برای اولین بار نام اشتراک «ایکس‌باکس گیم پس» را شنیدیم، مدیر ایکس باکس بارها و بارها درباره‌ی برنامه‌ی طولانی مدتی که برای این اشتراک داشته‌اند صحبت کرده است. فیل اسپنسر از همان ابتدا این اشتراک را معادل سرویس «نت‌فلیکس» برای بازی‌های ویدیویی خواند و گفت که برنامه‌ای ده ساله برای ارایه‌ی بازی در قالب این سرویس اشتراکی روی «تمام صفحه‌های نمایش دنیا» دارد. فیل اسپنسر می‌گفت که مخاطب ایکس باکس گیم پس قرار نیست کنسول‌های ایکس‌باکس باقی بمانند و او می‌خواهد میلیاردها نفر در دنیا و اساسا هر کسی که یک گوشی هوشمند یا هر صفحه‌ی نمایشی در اختیار دارد، بتواند بازی‌های ویدیویی را تجربه کند، بدون نیاز به خرید کنسول یا سخت‌افزار گران‌قیمت برای اجرای بازی‌ها.

اسپنسر با تکیه روی همان عبارت «نت‌فلیکس بازی‌های ویدیویی»، این برنامه‌ی بلند مدت و ده‌ساله‌ی خود را به مدیران مایکروسافت فروخت. او به دنبال ده‌ها و نهایتا صدها میلیون مشترک برای ایکس‌باکس گیم پس بود تا ماهانه رقمی قابل توجه را با خرید این اشتراک به سمت مایکروسافت روانه کنند. لازمه‌ی اجرای این برنامه، هزینه‌ی ابتدایی هنگفتی بود. اسپنسر به مدیران مایکروسافت گفته بود که رقیب آن‌ها در صنعت بازی نه سونی است و نه نینتندو، بلکه اگر آن‌ها دیر بجنبند، گوگل و آمازون زودتر دست به کار می‌شوند و نت‌فلیکس بازی‌های ویدیویی را راه‌اندازی می‌کنند و آن کسی برنده‌ی ماجراست که زودتر و کامل‌تر از رقبا این سرویس را در اختیار مخاطب قرار دهد و این خلأ را پر کند.

xbox_game_pass_vs_netflix-1024x576.jpg
مدیر فعلی ایکس‌باکس تاییدیه‌ی برنامه‌ی نت‌فلیکس بازی را از مدیران بالارده‌ی مایکروسافت گرفت و برای اجرای آن، مراحل مختلفی که شامل خرید استودیوها و شرکت‌های بازی‌سازی مختلفی بودند را مشخص کرد. این استودیوها که قرار بود به زیرمجموعه‌ی ایکس‌باکس تبدیل شوند، اطمینان حاصل می‌کردند تا سرویس ایکس‌باکس گیم پس جریانی قدرتمند از محتوای جدید که همان بازی باشد را به صورت منظم به مخاطب ارایه می‌دهد. بگذارید از زبان «تیم شیفر»، مدیر و موسس استودیوی دابل فاین، چگونگی مدیریت این استودیوهای خریداری شده از سوی مایکروسافت را شرح دهیم: «مایکروسافت به ما گفت کاری نداریم چه چیزی می‌سازید، فقط به صورت منظم برای اشتراک گیم پس بازی تولید کنید.»

با این حال، وخامت معضل ضعف مدیریتی در مایکروسافت به ایکس‌باکس محدود نمی‌شود. تجارت ایکس‌باکس بخش بسیار کوچکی از مایکروسافت است. سرویس‌های ابری مایکروسافت، بسته‌های بزرگی که شامل سرور و نرم‌افزارهای مختلف هستند و بزرگترین شرکت‌های دنیا روی آن‌ها اجرا می‌شوند و تمام کارهای خود را مبتنی بر این سرویس‌ها انجام می‌دهند، منابع مالی دیگری مثل ایده‌های حقوقی ثبت شده‌ی (پتنت) بسیار زیاد و منابع متعددی حتی فراتر از این‌ها، سالانه رقم عجیب و غریبی را به سمت مایکروسافت روانه می‌کنند. رقمی که به مایکروسافت اجازه می‌دهد ۷۰ میلیارد دلار برای خرید اکتیویژن هزینه کند و ککش هم نگزد.

صدای ماجرا زمانی درمی‌آید که پس از این همه هزینه، نمودارها به فجیع‌ترین حالت ممکن روندی رو به سقوط را گوشزد می‌کنند. مایکروسافت عذر ایکس‌باکس را خواسته است و در ضرب‌الاجلی، آن‌ها تصمیم‌های تازه گرفته‌اند.

شکست برنامه‌ی فیل اسپنسر​

ایکس‌باکس می‌دانست که چه در زمینه‌ی فروش نرم‌افزار و چه در زمینه‌ی فروش سخت‌افزار، توانایی رقابت با پلی‌استیشن را ندارد. ایکس‌باکس سال‌هاست که رسما هیچ آمار فروشی ارایه نمی‌دهد، اما آمارهای ارایه شده از سوی دیگر شرکت‌های آماری این موضوع را گوشزد کرده‌اند که در همین نسل جدید که اتفاقا ایکس‌باکس حال و روز بسیار بهتری از دوره‌ی ایکس‌باکس وان دارد، کنسول‌های سری ایکس و اس روی هم رفته یک سوم پلی‌استیشن ۵ هم نفروخته‌اند. به لطف اشتراک ایکس‌باکس گیم پس، آمار خرید بازی روی ایکس‌باکس فاجعه است. ایکس‌باکس حتی برنامه دارد تا در آینده‌ی نزدیک دیسک بازی هم نفروشد و سری ایکس را هم صد در صد دیجیتالی کند. (صد البته که دیسک‌هایشان اکثر مواقع دیتایی هم رویش ندارد و دیسک‌های ایکس‌باکس بیشتر جنبه‌ی کد دانلود را دارند).

فیل اسپنسر ایکس‌باکس

برنامه‌ی رقابت با سونی و زنده ماندن در صنعت بازی یک چیز بود: افزایش تعداد مشترکان ایکس‌باکس گیم پس. این برنامه قرار بود با ده‌ها استودیو محقق شود. استارفیلد قرار بود یک تنه میلیون‌ها مشترک ایکس‌باکس گیم پس اضافه کند؛ بازی‌ای که هفت هشت سال ساختش طول کشیده و ده‌ها و شاید حتی صدها میلیون دلار برای ساختش هزینه شده است. استارفیلد می‌آید و در بازه‌ای بسیار کوتاه کمی روی تعداد مشترکان گیم پس تاثیر می‌گذارد، اما طولی نمی‌کشد تا نمودار تعداد مشترکان به رویه‌ی سقوط سنگین خود بازمی‌گردد. اولین بار هم نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. هیلو، بزرگترین مجموعه‌ی ایکس‌باکس و یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین سری بازی‌های غربی، با شماره‌ی جدیدش چندان ضربه‌ای به طرفداران و برند ایکس‌باکس می‌زند که بازگشتش به این راحتی‌ها ممکن نیست.

فقط هم استارفیلد نیست. آن همه هزینه‌ی تولید بازی‌های ایکس‌باکس قرار نیست با این رقم مشترکان گیم پس تامین شود، چه برسد به اینکه ایکس‌باکس گیم پس بخواهد به سوددهی برسد. وقتی استارفیلد نه هزینه‌ی ساختش را بازمی‌گرداند و نه تاثیری روی مشترکان گیم پس می‌گذارد، بالاخره باید به دنبال راهی برای بازگشت حجمی از این هزینه‌ها باشند و آن‌ها هم حداقل یک راه را مطرح کرده‌اند: عرضه‌ی بازی‌های خود روی پلتفرم رقیب.

برنامه‌ای که ظاهرا صحاب نداشت​

فیل اسپنسر و ایکس‌باکس برای اینکه بازی‌های خود را انحصاری کنند، دو سه سال تمام در دادگاه مشغول دعوا بودند. دیزنی پلاس محتوای انحصاری خودش را دارد، نت‌فلیکس محتوای خودش را می‌سازد و اچ‌بی‌او مکس سریال‌های خودش را روی پلتفرم خودش به شکل انحصاری پخش می‌کند. ایکس‌باکس هم برای اشتراک گیم پس خود بازی انحصاری می‌خواست. اسپنسر و تیمش دو سال در دادگاه برای خرید اکتیویژن دعوا نکردند تا در یک بازه‌ی کوتاه، زیر برنامه‌های خود بزنند و بازی‌ها را روی کنسول رقیب عرضه کنند.

این تصمیم به وضوح از یک چیز می‌گوید: دخالت فوری مایکروسافت در ایکس‌باکس در نتیجه‌ی شکست مالی سنگین این بخش. تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرای آن در شرکتی با وسعت مایکروسافت، سال‌ها زمان می‌برد. اگر تا همین چند ماه پیش در دادگاه مشغول دفاع از بازی‌های انحصاری خود بودید و ناگهان زیر همه چیز می‌زنید، یعنی مدیران بالارده‌ی مایکروسافت سر وقت‌تان آمده و عذرتان را خواسته‌اند. «بازگشت مالی آن همه هزینه‌ای که برای خرید شرکت‌ها و استودیوها شد کجاست؟» و در پاسخ حتی برنامه‌ای چند ساله برای آن هم وجود ندارد.

مایکروسافت اکتیویژن

تصمیم‌هایی که در شرکت‌هایی به این وسعت گرفته می‌شود، معمولا زمانی اجرا می‌شوند که ترندها سال‌هاست به پایان رسیده‌اند. برنامه‌ی «نت‌فلیکس بازی‌های ویدیویی» زمانی از سمت ایکس‌باکس اجرا شده که خود نت‌فلیکس و دیزنی پلاس و اچ‌بی‌او مکس به مشکل جدی در حفظ مشترکان خود برخورده‌اند. حالا ایکس‌باکس می‌خواهد با محتوای نداشته و حتی بدتر از آن، با محتوای نه‌چندان باکیفیت، سرویس اشتراکی بازی به ملت بفروشد.

همه می‌دانستند که این حجم هزینه از سمت ایکس‌باکس قرار نیست بازگشت مالی داشته باشد و منظورمان از همه، افراد داخل مایکروسافت نیست؛ آن‌ها که آمار و ارقام دقیق دم دست‌شان بود، چه برسد به افرادی که از بیرون به آن‌ها نگاه می‌کردند. نه خرید بتسدا و نه خرید اکتیویژن با آن رقم تخیلی، به این زودی‌ها که هیچ، حتی در آینده‌ی دور هم قرار نبود به سوددهی برسد. مدیران مایکروسافت آن زمان کجا بودند که حالا گریبان ایکس‌باکس و فیل اسپنسر را گرفته و از آن‌ها خواسته‌اند تا با عرضه‌ی بازی‌ها روی کنسول رقیب کمی پول به سمت تجارت ایکس‌باکس سرازیر کند؟ بحث مدیریت چند ده استودیوی بازی‌سازی و خروجی نداشته‌ی آن‌ها نیست، مشکل در وسعت کل مایکروسافت است؛ شرکتی که به تازگی ارزشش از سه تریلیون دلار گذشت و کنار باارزش‌ترین کمپانی دنیا نشست، اما نمی‌داند در ایکس‌باکس چه می‌گذرد.

راه حل نهایی: تبدیل شدن به بزرگترین تهیه‌کننده و پابلیشر بازی​

شرکت‌های زیرمجموعه‌ی ایکس‌باکس و استودیوهای بازی‌سازی‌ای که آن‌ها در اختیار دارند، ایکس‌باکس را همین حالا هم به بزرگترین تهیه‌کننده و پابلیشر بازی تبدیل کرده است. مجموعه‌های در اختیار ایکس‌باکس، تعداد کارمندان و استودیوهای بازی‌سازی تحت نظر آن‌ها، همین حالا هم از مجموع یوبی‌سافت و الکترونیک آرتز بیشتر است. فراموش نکنیم که «کال آو دیوتی» و «کندی کراش» مال ایکس‌باکس است. «دنیای وارکرفت» و «الدر اسکرولز» و «فال‌آوت» و «اورواچ» که به جای خود. ایکس‌باکس اگر به خودی خود در همین مجموعه‌ها و ده‌ها مجموعه‌ی دیگر که مالکیت‌شان را در اختیار دارد بازی بسازد و روی تمام پلتفرم‌ها و کنسول‌ها عرضه‌شان کند، و صد البته عین آدم این بازی‌ها را بفروشد، از هر شرکت بازی‌سازی دیگری پیشی می‌گیرد. اما خروجی این همه استودیو و نحوه‌ی مدیریت‌شان را دیده‌ایم.

xbox_game_studios_list-1024x576.jpg
در نتیجه، تصمیم جدید آن‌ها برای عرضه‌ی بازی‌هایشان روی کنسول‌های نینتندو و و پلی‌استیشن، می‌تواند در ابتدا تصمیم صحیحی باشد. با این حال، مشکلی بزرگ از همین امروز آغاز شده است: سر و صدای طرفداران ایکس‌باکس در شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفت و گو در آمده است. آن‌ها «ایکس‌باکس بدون کنسول» را نمی‌خواهند. نتیجه‌ی این تصمیم در بلند مدت نابودی اکوسیستم ایکس‌باکس است. صد البته که چنین اتفاقی نمی‌افتد و کنسول‌های ایکس‌باکس سر جای خود باقی می‌مانند و سرویس‌ها هم به کار خود ادامه می‌دهند. قرار نیست ایکس‌باکس و ایکس‌باکس گیم پس و ایکس‌باکس لایو جایی بروند. آن‌ها حتی از نظر حقوقی توانایی گرفتن این سرویس‌ها را از مشتریان خود ندارند. اما حضور این همه محتوا روی پلتفرم‌های رقیب، دیگر دلیلی برای وجود سخت‌افزار ایکس‌باکس باقی نمی‌گذارد.

طرفداران سونی و پلی‌استیشن نباید خوشحال باشند​

وجود ایکس‌باکس، چه کنسول‌ها، چه بازی‌هایش و چه سرویس‌ها و خدماتی که ارایه می‌دهد، رقابتی بسیار خوب را بین پلی‌استیشن و ایکس‌باکس به‌وجود آورده بود. این رقابت سالم منجر به بالا رفتن هر دو برند و ارایه‌ی سرویس‌ها و خدمات بهتر به مشتریان خود شده بود. پلی‌استیشن ۴ بیشترین میزان درآمد و موفقیت را برای سونی در پی داشته است؛ کنسولی که هنوز هم می‌فروشد و موفقیت‌هایش متوقف نشده‌اند. اصلی‌ترین دلیل موفقیت پلی‌استیشن ۴ هم فقط و فقط یک چیز بود: ایکس‌باکس ۳۶۰ رقابت بین پلی‌استیشن و ایکس‌باکس را دگرگون و سونی را مجبور کرد تا ژاپنی‌بازی‌های خود را (در همه چیز، چه معماری کنسول و تعامل با بازی‌سازان و چه تولید محتوا و چه بازاریابی) کنار بگذارد و در سطح جهانی با ایکس‌باکس رقابت کند.

بازی‌هایی که روی پلی‌استیشن داریم، آنچه امروزه با پلی‌استیشن پلاس می‌بینیم، معماری بهتر برای توسعه‌ی راحت‌تر بازی روی پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ و دیدگاه جهانی پلی‌استیشن در تمام فعالیت‌های خود، همه و همه به خاطر وجود ایکس‌باکس است. قیمت رقابتی کنسول فعلی پلی‌استیشن به خاطر این است که مایکروسافت تصمیم گرفت کنسول قوی‌تر خود را آن ابتدا با ضرر بیشتری بفروشد.

بدون وجود ایکس‌باکس و این چرخه‌ی رقابت، سونی هر چه می‌خواهد را به مخاطب و مشتری خود قالب می‌کند و کسی هم نمی‌تواند به آن‌ها چیزی بگوید.

نینتندو رقیب سونی نیست. نینتندو از اساس در سطح دیگری فعالیت می‌کند. در حالی که سونی و مایکروسافت این سمت بازار مشغول رقابت با یکدیگر بودند، نینتندو صدها میلیون کنسول می‌فروخت و روی آن‌ها صد میلیون نسخه ماریو کارت به مخاطب خود قالب می‌کرد. نینتندو نیازی به بازی مایکروسافت و نیازی به بازی سونی ندارد. نینتندو اساسا اپل صنعت بازی است؛ آن‌ها بازی خودشان را می‌سازند (صد البته باکیفیت‌ترین و بهترین بازی‌ها را) و به مخاطب می‌گویند اگر این بازی‌ها را می‌خواهد، باید به اکوسیستم آن‌ها بپیوندد و سخت‌افزار آن‌ها را بخرد. نینتندو است که به مایکروسافت می‌گوید من صدها میلیون کنسول بین مردم دارم و کسی که باید بازی‌اش را پیش من بیاورد، شماها هستید.

اگر مایکروسافت به یک پابلیشر بازی محض تبدیل شود، دیگر ایکس‌باکس بی‌معنی می‌شود و بدون وجود ایکس‌باکس، حتی پلی‌استیشن هم معنای خود را از دست می‌دهد.

سکوت مایکروسافت در پی این گزارش‌ها هنوز شکسته نشده است، اما آن‌ها عادت ندارند تا چنین اتفافاتی را بی‌پاسخ بگذارند. شنیده‌ایم که مایکروسافت برنامه داشته تا یکی دو ماه آینده رسما از این برنامه‌ها پرده‌برداری کند، اما این اتفاقات و صحبت‌هایی که ساعت به ساعت در شبکه‌های اجتماعی قوت می‌گیرند، احتمالا آن‌ها را ترغیب کند تا زودتر نسبت به این اتفاقات عکس‌العمل نشان دهند. روزها و هفته‌های آتی منتظر صحبت‌های رسمی مایکروسافت هستیم و امیدواریم قضایا به وخامتی که تصور کرده‌ایم نباشند. ایکس‌باکس همین هفته‌ی گذشته دو هزار نفر کارمند خود را اخراج کرد. حداقل امیدواریم که این اتفاق نشانگر جریانی تازه در تعدیل نیروها و تعطیلی آن همه استودیوهای بازی‌سازی نباشد؛ مخصوصا اگر بازنگری بر هزینه‌های این همه استودیو از سمت مایکروسافت تازه شروع شده باشد.
 

navid

کاربر فعال بازارچه
عضویت
2009-12-09
نوشته‌ها
397
پسندها
223
سابقه بازارچه
(1-)187
اخباری اومده از اینکه مایکروسافت می خواد کنسول دستی بسازه
 

Black HAF

GODLiKE
کاربر فعال بازارچه
عضویت
2011-09-16
نوشته‌ها
1,345
پسندها
1,408
سابقه بازارچه
63

ایکس‌باکس همچنان به تولید کنسول‌های بازی ادامه خواهد داد​


twarren_200909_4177_0030.0-2.jpg
در این مدت اخبار زیادی حول وضعیت نه چندان خوب مایکروسافت و کنسول‌های ایکس‌باکس منتشر شده است. اینطور که به نظر می‌رسد مایکروسافت در نسل نهم نیز جنگ کنسولی را باخته و نتوانسته به اندازه رقبای اصلی خود فروش داشته باشد. همینطور اینکه اخیراً اخباری منتشر شده که ایکس‌باکس مجبور به تعدیل نیرو شده و تعدادی از کارمندان خود را از دست داده است.

حال چندی پیش رئیس بخش ایکس‌باکس شرکت مایکروسافت یعنی فیل اسپنسر (Phil Spencer) در یک مصاحبه اعلام کرد که این شرکت همچنان به ساخت کنسول و سخت‌افزار ادامه خواهد داد. چندی پیش اخباری حول عرضه بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس برای کنسول‌های دیگر منتشر شد. بسیاری از افراد و کارمندان ایکس‌باکس نگران شدند که این شرکت دیگر قصد ندارد کنسول‌های خود را تولید کند و به همین دلیل یک جلسه ملاقات با تمام کارمندان برگزار کرد تا در مورد این اخبار صحبت کند.

طبق چیزی که رسانه اعلام کرده این جلسه به همراه تمامی کارمندان داخلی ایکس‌باکس برگزار شده است. در این جلسه در مورد برنامه‌های آینده ایکس‌باکس صحبت شده و این مورد بسیار مهم که شرکت ایکس‌باکس قصد دارد عناوین انحصاری خود را برای کنسول‌های دیگر عرضه کند. همینطور اینکه جزئیات این برنامه ایکس‌باکس هفته آینده منتشر خواهد شد.

3732593-xssandxsx1-1024x576.jpg
در جلسه ملاقات با کارمندان اسپنسر به صورت رسمی اعلام کرد که برنامه‌ای برای قطع تولید کنسول‌ها ندارد. در نتیجه کنسول ایکس‌باکس یکی از بخش‌های مهم در استراتژی مایکروسافت بوده و قرار است چندین دستگاه دیگر نیز به آن اضافه شود. پس ایکس‌باکس برای آینده کنسول‌های خود برنامه داشته و قرار است همچنان در دنیای کنسول‌های بازی حضور داشته باشد.

اوایل هفته گذشته بود که با تغییر در استراتژی مایکروسافت فیل اسپنسر به صورت رسمی تأیید کرد که بازی‌های انحصاری مایکروسافت برای کنسول‌های دیگر نیز عرضه خواهد شد. طبق چیزی که اسپنسر گفت این برنامه همیشگی مایکروسافت و ایکس‌باکس بوده و همیشه قصد داشته که دسترسی گیمرها را به بازی‌ها بیشتر کند.

خبر دیگری که از مایکروسافت منتشر شد این بود که این شرکت نزدیک به ۱۹۰۰ نفر را از شرکت خود و اکتیویژن بلیزارد اخراج کرده است. بسیاری از افراد به این خبر اعتراض کرده و اعلام کردند که برخلاف چیزی است که در قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد ذکر شده است. این در صورتی است که مایکروسافت پاسخ داده که ماهیت قرارداد تغییرات زیادی داشته است.

در ماجرای دادگاه مایکروسافت قرار شد که شرایط این معامله تغییرات زیادی داشته باشد. اول اینکه مایکروسافت حق استفاده از سیستم ابری بازی‌های اکتیویژن و بلیزارد را در آمریکا ندارد همینطور اینکه بین سونی و مایکروسافت قراردادی امضا شد که باعث شد مجموعه کال آو دیوتی (Call of Duty) همچنان در کنسول‌های سونی باقی‌مانده و حتی شرایط بهتری هم از قبل داشته باشد.
 
بالا